dc.contributor.advisor | Lundell, Jan | |
dc.contributor.author | Korppinen, Laura | |
dc.date.accessioned | 2018-06-29T07:45:08Z | |
dc.date.available | 2018-06-29T07:45:08Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58789 | |
dc.description.abstract | Tieto- ja viestintätekniikkaa käytetään Suomessa yhä enemmän – lähes jokainen suomalainen nuori käyttää internetiä useita kertoja päivässä. Lukioverkko hajaantuu, ja opettajien ammattijärjestö on huolissaan koulutuksen tasa-arvoisesta toteutumista kaikkialla Suomessa. Etäopiskelumahdollisuuksia ja verkko-oppimisympäristöjä on siis kehitettävä. Uuden, vielä suunnitteilla olevan lukiolain yhtenä tavoitteena on lisätä korkeakoulujen ja lukioiden välistä yhteistyötä esimerkiksi korkeakoulujen tarjoamien verkkokurssien muodossa.
Tämän tutkielman kirjallisessa osassa tarkasteltiin lukion opetussuunnitelmia, kemian oppimisen erityispiirteitä, oppimista tukevia menetelmiä: kuten arviointia, motivaatiota, videoita sekä erilaisia tehtäviä. Lisäksi tutustuttiin verkko-oppimisympäristö Moodleen, etsittiin internetistä erilaisia valmiita kemian verkko-opiskelumateriaaleja sekä tutustuttiin muutamiin verkko-oppimisympäristöihin liittyviin tutkimuksiin. Kemian kokeellista luonteesta johtuen tutkielmassa käsitellään myös laboratoriotöitä sekä virtuaalisten laboratorioiden mahdollisuuksia.
Kokeellisessa osassa tehty tutkimus on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa tarkasteltiin Jyväskylän yliopiston tarjoamaa kemian verkkokurssia (Elinympäristön kemia) lukiolaisille. Kurssilta kerättiin palautetta kyselylomakkeen avulla, ja tässä tutkimuksessa analysoidaan kurssipalautteet. Toisessa osassa analysoitiin valmista aineistoa, joka koostui yliopiston kemian peruskurssin (Kemian perusteet 5) kurssipalautteista. Molemmat kurssit ovat kontekstiperustaisia, eli ne pohjautuvat arkipäivän ja reaalimaailman todellisiin ilmiöihin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kurssit toimivat opiskelijoiden mielestä, millaiset kontekstit ovat lukiolaisten mielestä mielenkiintoisimpia, ja mitä hyötyjä verkko-opetusmenetelmistä on. Lisäksi tarkasteltiin kirjallisuuden ja kurssipalautteiden avulla hyvän oppimistehtävän piirteitä.
Verkko-opiskelun mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, ja se sopiikin moneen tarkoitukseen. Verkko-oppimisympäristön ehdottomasti paras ominaisuus on ajasta ja paikasta riippumattomuus, jolloin opiskelijat voivat tehdä tehtäviä oman aikataulunsa mukaan. Verkko-opiskelu ei voi kuitenkaan täysin korvata lähiopetusta, sillä esimerkiksi käytännön laboratoriotaitojen harjoittelu ei ole verkossa mahdollista. Videoilla on verkko-opetuksessa valtava potentiaali, jota kannattaisi ehdottomasti hyödyntää. | fi |
dc.format.extent | 99 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | kontekstisidonnainen opetus | |
dc.subject.other | elinympäristön kemia | |
dc.title | Kontekstiperustainen verkkokurssi kemian oppimisen tukena | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806293415 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kemian laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Chemistry | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Kemian opettajankoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher education programme in Chemistry | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 4034 | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | kemia | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | verkkokurssit | |
dc.subject.yso | verkkopedagogiikka | |
dc.subject.yso | virtuaaliympäristö | |
dc.subject.yso | verkko-opiskelu | |
dc.subject.yso | verkko-opetus | |
dc.subject.yso | etäopiskelu | |
dc.subject.yso | opiskelu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |