Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorLundell, Jan
dc.contributor.authorKorppinen, Laura
dc.date.accessioned2018-06-29T07:45:08Z
dc.date.available2018-06-29T07:45:08Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58789
dc.description.abstractTieto- ja viestintätekniikkaa käytetään Suomessa yhä enemmän – lähes jokainen suomalainen nuori käyttää internetiä useita kertoja päivässä. Lukioverkko hajaantuu, ja opettajien ammattijärjestö on huolissaan koulutuksen tasa-arvoisesta toteutumista kaikkialla Suomessa. Etäopiskelumahdollisuuksia ja verkko-oppimisympäristöjä on siis kehitettävä. Uuden, vielä suunnitteilla olevan lukiolain yhtenä tavoitteena on lisätä korkeakoulujen ja lukioiden välistä yhteistyötä esimerkiksi korkeakoulujen tarjoamien verkkokurssien muodossa. Tämän tutkielman kirjallisessa osassa tarkasteltiin lukion opetussuunnitelmia, kemian oppimisen erityispiirteitä, oppimista tukevia menetelmiä: kuten arviointia, motivaatiota, videoita sekä erilaisia tehtäviä. Lisäksi tutustuttiin verkko-oppimisympäristö Moodleen, etsittiin internetistä erilaisia valmiita kemian verkko-opiskelumateriaaleja sekä tutustuttiin muutamiin verkko-oppimisympäristöihin liittyviin tutkimuksiin. Kemian kokeellista luonteesta johtuen tutkielmassa käsitellään myös laboratoriotöitä sekä virtuaalisten laboratorioiden mahdollisuuksia. Kokeellisessa osassa tehty tutkimus on kaksiosainen. Ensimmäisessä osassa tarkasteltiin Jyväskylän yliopiston tarjoamaa kemian verkkokurssia (Elinympäristön kemia) lukiolaisille. Kurssilta kerättiin palautetta kyselylomakkeen avulla, ja tässä tutkimuksessa analysoidaan kurssipalautteet. Toisessa osassa analysoitiin valmista aineistoa, joka koostui yliopiston kemian peruskurssin (Kemian perusteet 5) kurssipalautteista. Molemmat kurssit ovat kontekstiperustaisia, eli ne pohjautuvat arkipäivän ja reaalimaailman todellisiin ilmiöihin. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten kurssit toimivat opiskelijoiden mielestä, millaiset kontekstit ovat lukiolaisten mielestä mielenkiintoisimpia, ja mitä hyötyjä verkko-opetusmenetelmistä on. Lisäksi tarkasteltiin kirjallisuuden ja kurssipalautteiden avulla hyvän oppimistehtävän piirteitä. Verkko-opiskelun mahdollisuudet ovat lähes rajattomat, ja se sopiikin moneen tarkoitukseen. Verkko-oppimisympäristön ehdottomasti paras ominaisuus on ajasta ja paikasta riippumattomuus, jolloin opiskelijat voivat tehdä tehtäviä oman aikataulunsa mukaan. Verkko-opiskelu ei voi kuitenkaan täysin korvata lähiopetusta, sillä esimerkiksi käytännön laboratoriotaitojen harjoittelu ei ole verkossa mahdollista. Videoilla on verkko-opetuksessa valtava potentiaali, jota kannattaisi ehdottomasti hyödyntää.fi
dc.format.extent99
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofi
dc.subject.otherkontekstisidonnainen opetus
dc.subject.otherelinympäristön kemia
dc.titleKontekstiperustainen verkkokurssi kemian oppimisen tukena
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806293415
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Sciencesen
dc.contributor.laitosKemian laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Chemistryen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineKemian opettajankoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher education programme in Chemistryen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi4034
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysokemia
dc.subject.ysolukio
dc.subject.ysoverkkokurssit
dc.subject.ysoverkkopedagogiikka
dc.subject.ysovirtuaaliympäristö
dc.subject.ysoverkko-opiskelu
dc.subject.ysoverkko-opetus
dc.subject.ysoetäopiskelu
dc.subject.ysoopiskelu
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot