Show simple item record

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorHietala, Joona
dc.date.accessioned2018-06-20T07:24:25Z
dc.date.available2018-06-20T07:24:25Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58638
dc.description.abstract1970-luvulta lähtien kielenopetuksessa huomio on entistä enemmän kiinnittynyt suullisen vuorovaikutuksen merkitykseen ja kommunikatiiviseen kompetenssiin. Kielten oppimisen tärkeimmäksi tavoitteeksi on noussut kyky olla vuorovaikutuksessa – niin suullisessa kuin kirjallisessakin – muiden ihmisten kanssa, ja kunkin kulttuurin sosiaalisten sääntöjen mukaisesti. Niinpä myös suullista kielitaitoa on alettu tutkia entistä enemmän (ks. esim. Tergujeff 2013; Hietala 2013). Tämän Pro Gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia asenteita suomalaisilla englannin opettajilla on kommunikatiivisia harjoituksia kohtaan. Kysymystä lähestyttiin useasta näkökulmasta, joihin kuuluivat opettajien raportoima käyttötiheys, arviointi hyvän kommunikatiivisen harjoituksen ominaisuuksista, harjoitusten käyttömahdollisuudet sekä opettajien raportoima osallistuminen harjoitusten aikana. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu Communicative Language Teaching ja Task-Based Teaching –metodologioista sekä aiemmista kommunikatiivista kompetenssia koskevista tutkimuksista. Tutkimus tapahtui kyselyllä, jota jaettiin Suomen Englanninopettajat Ry:n sähköpostilistalla ja Facebook-sivulla. Pääasiassa kvantitatiivinen aineisto muodostui 67 vastaajasta, joiden vastauksista huomiota kiinnitettiin jakaumiin sekä keskiarvoihin. Lisäksi käytettiin ristiintaulukointia, jolla selvitettiin taustakysymysten suhdetta vastauksissa nähtäviin ilmiöihin. Tutkimuksessa saatiin selville, että lähes kaikki vastaajat raportoivat käyttävänsä suullisia harjoituksia usein opetuksessa. Harjoitusten tärkeimpänä ominaisuutena pidettiin selkeitä ohjeita, ja vastaajat käyttivät suullisia harjoituksia monipuolisissa konteksteissa. Tulevissa tutkimuksissa huomiota kannattaa kiinnittää syvällisempään analyysiin esimerkiksi haastatteluilla sekä vertailuun muiden kielten kanssa.fi
dc.format.extent85
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoen
dc.subject.othercommunicative
dc.subject.otherCLT
dc.subject.otherEFL
dc.titleTeachers' attitudes toward communicative tasks in teaching EFL
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806203273
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysokyselytutkimus
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysotehtävät
dc.subject.ysosuullinen kielitaito
dc.subject.ysokielitaito
dc.subject.ysooppimisteoriat
dc.subject.ysokieli
dc.subject.ysoattitudes
dc.subject.ysoquestionnaire survey
dc.subject.ysoteachers
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysotasks
dc.subject.ysooral language skills
dc.subject.ysolanguage skills
dc.subject.ysolearning theories
dc.subject.ysolanguage
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record