Teachers' attitudes toward communicative tasks in teaching EFL
1970-luvulta lähtien kielenopetuksessa huomio on entistä enemmän kiinnittynyt suullisen vuorovaikutuksen merkitykseen ja kommunikatiiviseen kompetenssiin. Kielten oppimisen tärkeimmäksi tavoitteeksi on noussut kyky olla vuorovaikutuksessa – niin suullisessa kuin kirjallisessakin – muiden ihmisten kanssa, ja kunkin kulttuurin sosiaalisten sääntöjen mukaisesti. Niinpä myös suullista kielitaitoa on alettu tutkia entistä enemmän (ks. esim. Tergujeff 2013; Hietala 2013).
Tämän Pro Gradu –tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia asenteita suomalaisilla englannin opettajilla on kommunikatiivisia harjoituksia kohtaan. Kysymystä lähestyttiin useasta näkökulmasta, joihin kuuluivat opettajien raportoima käyttötiheys, arviointi hyvän kommunikatiivisen harjoituksen ominaisuuksista, harjoitusten käyttömahdollisuudet sekä opettajien raportoima osallistuminen harjoitusten aikana. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostuu Communicative Language Teaching ja Task-Based Teaching –metodologioista sekä aiemmista kommunikatiivista kompetenssia koskevista tutkimuksista.
Tutkimus tapahtui kyselyllä, jota jaettiin Suomen Englanninopettajat Ry:n sähköpostilistalla ja Facebook-sivulla. Pääasiassa kvantitatiivinen aineisto muodostui 67 vastaajasta, joiden vastauksista huomiota kiinnitettiin jakaumiin sekä keskiarvoihin. Lisäksi käytettiin ristiintaulukointia, jolla selvitettiin taustakysymysten suhdetta vastauksissa nähtäviin ilmiöihin.
Tutkimuksessa saatiin selville, että lähes kaikki vastaajat raportoivat käyttävänsä suullisia harjoituksia usein opetuksessa. Harjoitusten tärkeimpänä ominaisuutena pidettiin selkeitä ohjeita, ja vastaajat käyttivät suullisia harjoituksia monipuolisissa konteksteissa. Tulevissa tutkimuksissa huomiota kannattaa kiinnittää syvällisempään analyysiin esimerkiksi haastatteluilla sekä vertailuun muiden kielten kanssa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
2nd and 3rd graders' attitudes towards the English language : attitudes before and after studying English at school
Määttä, Veera (2014)Oppilaat aloittavat Suomessa englannin opiskelun useimmiten 3. luokalla. Englannin kieli on kuitenkin vahvasti läsnä Suomessa esimerkiksi mediassa ja ulkomaalaisten kautta. Monet perheet myös matkustavat ulkomaille. Siksi ... -
Bilingual people's attitudes towards learning English in Finland
Borel, Anna (2023)Yhä monikulttuurisemmassa maailmassamme jopa 66% prosenttia lapsista kasvatetaan kaksikielisissä perheissä. Kaksikielisyys on rikkaus, joka vaikuttaa muun muassa yksilön kognitiivisiin toimintoihin – kuten oppimiseen – ... -
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ... -
Learning and teaching oral communication in English in vocational school : learners' and teachers' views
Kuivamäki, Tanja (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Englannin opetuksen tilaa ammatillisessa koulutuksessa. Suullista kielitaitoa painotetaan Ammatillisen perustutkinnon perusteissa sekä koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa, joten ... -
"Teachers teach so well that it's nice to learn" : a case-study on the role of teacher-to-student feedback in attitude-formation on L2 elementary English lessons
Björkman, Kaisa (2015)Arviointi ja palautteenanto ovat oleellisia asioita opettajan jokapäiväisessä työssä. Lisäksi asenteiden tutkiminen on tällä hetkellä suosittu tutkimusala. Tässä tapaustutkimuksessa tutkittiin, millaista vuorovaikutuksellista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.