University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Learning and teaching oral communication in English in vocational school : learners' and teachers' views

Thumbnail
View/Open
953.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kuivamäki, Tanja
Date
2015
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Englannin opetuksen tilaa ammatillisessa koulutuksessa. Suullista kielitaitoa painotetaan Ammatillisen perustutkinnon perusteissa sekä koulukohtaisissa opetussuunnitelmissa, joten myös tämä tutkimus keskittyi siihen. Vastaavia tutkimuksia on aiemmin tehty lukio-opetuksesta, mutta ei ammatillisesta opetuksesta. Aihe on tärkeä koska Suomessa osallistuu vuosittain satoja tuhansia ihmisiä ammatilliseen koulutukseen. Tutkimukseen osallistui 61 kolmannen vuoden opiskelijaa ja kolme opettajaa. Oli tärkeää, että molempien osapuolten näkemykset pääsivät esiin. Opiskelijoilta data kerättiin Internet-kyselyn avulla, jossa oli sekä monivalintakysymyksiä että avoimia kysymyksiä. Opettajilta data kerättiin teemahaastatteluilla. Opiskelijoilta kerätty data analysoitiin kvantitatiivisin ja opettajilta kerätty data kvalitatiivisin menetelmin. Tulokset osoittivat, että eurooppalaisen viitekehyksen painottama kommunikatiivinen kompetenssi oli oppimisen ja opetuksen tavoitteena. Sekä oppilaat että opettajat pitivät suullista kielitaitoa hyvin tärkeänä. Opiskelijat uskoivat tulevansa tarvitsemaan englantia myöhemmin työelämässä. Tuloksien mukaan opiskelijat ovat halukkaita oppimaan puhumaan englantia, ja myös opettajat olivat sitä mieltä, että oppilaiden asenne englantia kohtaan on yleisesti ottaen hyvä. Erimielisyyttä etenkin opiskelijoiden kesken oli siitä, tarjoaako ammatillinen englannin opetus tarpeeksi taitoja, jotta he selviäisivät tulevassa ammatissaan myös englantia vaativissa tilanteissa. Kuitenkin huomattavan suuri osa opiskelijoista, jotka jo olivat käyttäneet englantia työharjoittelussa, kesätöissä tms. koki että oli selviytynyt tilanteesta hyvin. ...
Keywords
Oral communication vocational school students’ views teachers’ views suullinen kielitaito englannin kieli kielet opetus ammatillinen koulutus opettajat ammattikoululaiset
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201509283277

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25049]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "It's not enough to know the theory if you can't play the instrument" : English teacher students' views on teaching English in Finland 

    Oksanen, Salla (2017)
    Tämän pro gradu –tutkielman tarkoituksena on tarkastella englannin opettajaopiskelijoiden näkemyksiä englannin opettamisen tapoja ja tavoitteita. Kielen opettamista säädetään ja määritellään kansallisissa opetussuunnitelmissa, ...
  • Learning and teaching English speaking skills at upper secondary school : the students' and the teachers' views 

    Ahola-Houtsonen, Tiina (2013)
    Tämän päivän globaalissa maailmassa kommunikoiminen yli maantieteellisten rajojen on lähes osa arkipäivää. Suuri osa tästä kansanvälisestä vuorovaikutuksesta tapahtuu suullisesti englannin kielen ollessa maailmanlaajuisen ...
  • Teaching and learning oral skills in Finnish upper secondary school : a study of students' and teachers' views on oral skills education 

    Kaski-Akhawan, Hannele (2013)
    Suullisen kielitaidon opetusta sekä sen asemaa lukion englannin kielen opinnoissa on tutkittu enimmäkseen opettajien näkökulmasta. Tämän tutkielman tarkoitus oli tutkia, millaisten harjoitusten kautta suullista kielitaitoa ...
  • Nursing students' professional oral English communication skills in simulated data 

    Hämäläinen, Mirja S. (2017)
    1990-luvun alussa Suomen lainsäädäntö mahdollisti opetuksen vieraalla kielellä (CLIL – Content and Language Integrated Learning). Tässä tutkimuksessa tarkastellaan englanninkielipainotteisessa sisätauti-kirurgisessa ...
  • Teaching of Oral Skills in Finnish Secondary Schools : Teachers' Perspectives 

    Ylituomaala, Annika (2020)
    Suullinen kielitaito on suuressa osassa kielen osaamisessa ja sen merkitys kasvaa niin työ-, opinto- kuin arkielämässäkin. Yhä useammin ihmisiltä odotetaan kykyä suulliseen kommunikointiin englannin kielellä. Monet kuitenkin ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre