Show simple item record

dc.contributor.advisorKarjaluoto, Heikki
dc.contributor.authorSaranpää, Toni
dc.date.accessioned2018-06-20T06:52:58Z
dc.date.available2018-06-20T06:52:58Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58632
dc.description.abstractSosiaalisen median vaikuttajien ja heidän kauttaan tapahtuvan vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntäminen on lisännyt yrityksissä suosiotaan viimeisten vuosien aikana merkittävästi. Tästä huolimatta sitä ei ole tutkittu vielä kovinkaan paljon akateemisissa tutkimuksissa. Vastaavasti erilaisten julkisuuden henkilöiden, kuten muun muassa ammattiurheilijoiden ja artistien käyttöä, vaikuttajina on tutkittu varsin kattavasti. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on lisätä ymmärrystä siitä, miten nuoret kuluttajat kokevat sosiaalisen median vaikuttajien tekemät kaupalliset yhteistyöt ja miten he kokevat niiden vaikuttavan heidän brändimielikuviinsa ja ostoaikomukseensa. Tämä pyrkimys saavutetaan tunnistamalla millaisia sosiaalisen median vaikuttajia Y- ja Z-sukupolvien kuluttajat pitävät uskottavina informaation lähteinä. Tutkimuksen teoreettinen tausta nojautuu vahvasti Ohanianin (1990) luomaan lähteen uskottavuuden malliin, jossa vaikuttavina tekijöinä esitettiin olevan suosittelijan luotettavuus, asiantuntijuus ja viehättävyys. Mallia laajennettiin tässä tutkimuksessa samankaltaisuudella, koska sen katsottiin olevan erittäin merkittävä tekijä sosiaalisen median kontekstissa. Tutkimuksen päälöydökset olivat, että nuoret Y- ja Z-sukupolvien kuluttajat käyttävät sosiaalista mediaa päivittäin viestintään, viihdekäyttöön ja tiedonhakuun. Kuluttajien näkemysten mukaan sosiaalisen median vaikuttajien tulisi olla ennen kaikkea luotettavia, asiantuntevia ja samaistuttavia. Sen sijaan sosiaalisen median vaikuttajan viehättävyydellä ei näyttänyt olevan merkitystä hänen uskottavuudelleen erilaisten tuotteiden ja palveluiden suosittelijana. Tutkimuksen mukaan nuoret kuluttajat kokivat, että heidän brändimielikuviansa on mahdollista kehittää erityisesti silloin, jos esitelty brändi ei ole vaikuttajan tuottaman sisällön keskipisteenä ja mikäli vaikuttaja on saanut itse toteuttaa kaupallista yhteistyötä sisältävän sisällön haluamallaan tavalla. Vastaavasti ostoaikomuksen muodostumisessa tärkeänä koettiin, että vaikuttaja voi kertoa esittelemästään tuotteesta tai palvelusta sekä hyviä että huonoja puolia. Tämän lisäksi sisällön laadulla, vaikuttajan maineella ja liian usein tehdyllä kaupallisella yhteistyöllä koettiin olevan merkitystä nuorten kuluttajien brändimielikuvien ja ostoaikomuksen kehittymiseen.fi
dc.format.extent95
dc.language.isofi
dc.subject.othervaikuttajamarkkinointi
dc.subject.otherY- ja Z-sukupolvi
dc.subject.otherostoaikomus
dc.subject.otherbrändimielikuva
dc.titleVaikuttajamarkkinointi sosiaalisessa mediassa : miten nuoret kuluttajat kokevat kaupalliset yhteistyöt
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806203268
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaKauppakorkeakoulufi
dc.contributor.tiedekuntaSchool of Business and Economicsen
dc.contributor.laitosTaloustieteetfi
dc.contributor.laitosBusiness and Economicsen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMarkkinointifi
dc.contributor.oppiaineMarketingen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi20423
dc.subject.ysomarkkinointi
dc.subject.ysososiaalinen media
dc.subject.ysobrändit
dc.subject.ysoostokäyttäytyminen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record