Vaikuttajamarkkinoinnin menestystekijät nuorten mieskuluttajien näkökulmasta
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vaikuttajamarkkinoinnin menestystekijöitä nuorten mieskuluttajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, mitä nuoriin miehiin kohdistetussa vaikuttajamarkkinoinnissa tulisi ottaa huomioon, jotta se koetaan vetoavaksi ja edesauttaa yritysten vaikuttajamarkkinoinnille asettamia tavoitteita. Vaikka nuoret miehet ovat suurimpia sosiaalisen median käyttäjäryhmiä, on vaikuttajamarkkinoinnin tutkimus keskittynyt naisiin. Kokemus markkinoinnista voi erota eri sukupuolten välillä, joten aiempi tutkimus ei välttämättä päde nuorten miesten kontekstissa.
Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista lähestymistapaa ja sen aineisto kerättiin puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina. Tutkimuksen aineisto kerättiin helmi-maaliskuussa 2023 ja haastatteluihin osallistui seitsemän nuorta mieshenkilöä. Haastatteluun osallistuneet olivat 25–27-vuotiaita mieskuluttajia, jotka käyttävät sosiaalista mediaa ja seuraavat sosiaalisen median vaikuttajia. Tutkimukseen osallistui henkilöitä monista erilaisista taustoista. Aineiston analysointi toteutettiin aineistolähtöisesti.
Tutkimuksessa tunnistettiin nuorten miesten näkökulmasta 21 vaikuttajamarkkinoinnin menestystekijää, jotka voidaan jakaa viiteen pääluokkaan: 1) vaikuttajan ominaisuuksiin liittyvät, 2) vaikuttajan sisältöihin liittyvät, 3) markkinointiyhteistyöhön liittyvät, 4) markkinoinnin toteutukseen liittyvät ja 5) seuraajaan liittyvät tekijät. Nuoret miehet ovat kriittisiä vaikuttajamarkkinointia kohtaan, ja heidän vakuuttamisekseen tarvitaan ammattitaitoisia vaikuttajia, huomiota herättävää markkinointia ja kattavia perusteluja. Mielenkiintoisia yksittäisiä menestystekijöitä olivat vaikuttajan aktiivisuus ja inspiroivuus, markkinoinnin eettisyys, sekä brändin ja vaikuttajan yhteistyön pituus. Tulevaisuudessa näihin tekijöihin keskittyneet kvantitatiiviset tutkimukset voisivat tarjota uutta tietoa, jota markkinoijat voivat hyödyntää vaikuttajamarkkinointikampanjoissaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus brändimielikuviin
Pyykkö, Eveliina (2022)Tässä kvalitatiivisin menetelmin toteutetussa pro gradu -tutkielmassa selvitettiin vaikuttajamarkkinoinnin toimivuutta vastuullisuusviestinnän työkaluna sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka ... -
Nuorten naiskuluttajien sosiaalisen median vaikuttajiin muodostamat suhteet vaikuttajamarkkinoinnin kontekstissa
Koivisto, Anni (2020)Sosiaalinen media on alati kasvava median muoto, jonka huomioiminen markkinoinnin kontekstissa on yhtä tärkeämpää niin liikkeenjohdolle kuin akateemiselle tutkimuksellekin. Osittain sosiaalisen median kasvun kautta julkisuuden ... -
Sosiaalisen median vaikuttajan uskottavuus vaikuttajamarkkinoinnissa
Rupponen, Janita (2020)Lähivuosien aikana lisääntynyt vaikuttajamarkkinointi on tutkittu olevan tehokkaampi markkinointikeino perinteisiin keinoihin verrattuna, minkä vuoksi sitä on oleellista tutkia. Kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkimus ... -
Miten sosiaalisen median algoritmit vaikuttavat kuluttajien ostokäyttäytymiseen vaikuttajamarkkinoinnin näkökulmasta
Meri, Juho (2023)Tässä kirjallisuuskatsauksessa perehdytään sosiaaliseen mediaan ja sen vaikutukseen kuluttajien ostokäyttäytymisessä. Näkökulmana ovat algoritmit ja vaikuttajamarkkinointi. Katsauksessa selvitetään, miten suuri vaikutus ... -
Vaikuttajayhteistyöt sosiaalisen median vaikuttajien silmin
Julkunen, Juulia (2023)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella vaikuttajayhteistöiden toteuttamista sosiaalisen median vaikuttajien näkökulmasta ja näin lisätä ymmärrystä vaikuttajayhteistyön vaiheista ja niihin liittyvistä jännitteistä. ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.