Vaikuttajamarkkinoinnin negatiiviset vaikutukset sosiaalisessa mediassa
Tässä tekstissä tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin negatiivisia vaikutuksia sosiaalisessa mediassa. Vaikuttajamarkkinointi on viime vuosina noussut merkittäväksi markkinointikanavaksi ja sosiaalinen media tarjoaa tälle monia alustoja. Vaikuttajamarkkinoinnilla on omat hyötynsä, mutta myös haittapuolensa. Tässä tutkimuksessa selvitettiin näitä negatiivia vaikutuksia, jotta tulisimme sosiaalisen median käyttäjinä tietoisiksi niistä ja oppisimme näin ehkäisemään tai ainakin lieventämään niitä. Tutkimus tehtiin kirjallisuuskatsauksena. Aineistona käytettiin aikaisempia tutkimustuloksia aiheesta, vertaisarvioituja artikkeleita ja sosiaalisen median alustojen sivustoillaan antamia tietoja. Vaikuttajamarkkinoinnilla huomattiin olevan kirjallisuuden perusteella erilaisia negatiivisia vaikutuksia kuluttajiin, vaikuttajiin ja yrityksiin. Vaikuttajamarkkinointi saattaa vaikuttaa kuluttajien terveyteen haitallisesti. Epäterveellisten välipalojen mainostamisen on huomattu aiheuttavan lapsilla epäterveellisen syömisen lisääntymistä, ja kuluttajien itsensä vertaaminen vaikuttajiin voi aiheuttaa ahdistusta. Vaikuttajan eettisen säännöstön rikkominen markkinointisisällössä vaikuttaa negatiivisesti vaikuttajan luotettavuuteen seuraajien silmissä. Luotettavuuden menetys aiheuttaa todennäköisesti taloudellisia menetyksiä, sillä ihmisten vaikuttajiin kokema luottamus ja samaistuminen on yksi perimmäisistä syistä, miksi yritykset haluavat hyödyntää vaikuttajia markkinoinnissaan. Vaikuttajamarkkinoinnilla voi olla negatiivisia vaikutuksia myös kuluttajien brändistä muodostamaan kuvaan. Mikäli vaikuttajan tekemä tuotteen esittely vaikuttaa maksetulta, vaikuttajan läpinäkyvyys kärsii. Läpinäkyvyyden puuttuessa esiteltävät tuotteet ja brändit saatetaan nähdä huonompilaatuisina. Täytyy kuitenkin muistaa, että vaikuttajamarkkinoinnilla on negatiivisten vaikutusten lisäksi myös hyötyjä, vaikka tässä tutkimuksessa keskityttiin lähinnä haittapuoliin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuluttajan sitoutumisen muodostuminen sosiaalisessa mediassa ja vaikutukset brändille
Saarihuhta, Sauli (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten kuluttajan sitoutuminen sosiaalisessa mediassa syntyy ja millaisia vaikutuksia sillä on brändille. Kuluttajien sitoutuminen on eri muodoissaan yrityksille tärkeä voimavara, joka ... -
Vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin vaikutus brändimielikuviin
Pyykkö, Eveliina (2022)Tässä kvalitatiivisin menetelmin toteutetussa pro gradu -tutkielmassa selvitettiin vaikuttajamarkkinoinnin toimivuutta vastuullisuusviestinnän työkaluna sosiaalisessa mediassa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka ... -
Vaikuttajamarkkinoinnin menestystekijät nuorten mieskuluttajien näkökulmasta
Natukka, Aleksi (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan vaikuttajamarkkinoinnin menestystekijöitä nuorten mieskuluttajien näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, mitä nuoriin miehiin kohdistetussa ... -
Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa
Liimatainen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ... -
Musiikkimarkkinoinnin toteutuksen keinoja ja sovelluksia 2020-luvun sosiaalisessa mediassa
Pellinen, Teemu (2024)Musiikkimarkkinointi ja sen toteutus on monta vuotta ollut sidoksissa vallitsevaan teknologiaan ja trendeihin, ja pyrkinyt näyttäytymään alati relevanttina maailmanlaajuisessa kulttuurimaisemassa. Nykyaikainen globalisaatio, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.