dc.contributor.advisor | Siljamäki, Mariana | |
dc.contributor.author | Levijärvi, Emma | |
dc.contributor.author | Ilkanheimo, Nico | |
dc.date.accessioned | 2018-06-13T08:00:55Z | |
dc.date.available | 2018-06-13T08:00:55Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58515 | |
dc.description.abstract | Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laadullisin tutkimusmenetelmin millainen merkitys yläkoulun liikuntatunneilla on aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen. Tavoitteena oli löytää tutkimuksen avulla mahdollisia keinoja liikunta-aktiivisuuden lisäämiseksi aikuisuudessa.
Tutkimusaineisto hankittiin teemahaastatteluiden avulla marras-joulukuussa 2016. Haastatteluihin osallistui kahdeksan 20–28 vuotiasta aikuista, joista neljä oli naisia ja neljä miehiä. Aineistolähtöisessä analyysissä käytettiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittavat, että yläkoulun liikunnan opetuksella voidaan jossain määrin vaikuttaa a kuisiän liikunta-aktiivisuuteen positiivisesti, kuin myös negatiivisesti. Tärkeimpiä asioita koululiikunnassa elinikäisen liikunta-aktiivisuuden kannalta ovat liikunnanopettajan asenne oppilaitaan kohtaan, yksilöllisyyden korostaminen tunneilla sekä sosiaalisesti avoin liikuntaryhmä. Yhteenvetona voidaan todeta, että opettajien tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat keskeisiä taitoja liikunnanopettajalle. Näitä taitoja on tärkeä oppia jo liikunnanopettajakoulutuksen aikana. Tunne- ja vuorovaikutustaidot auttavat opettajaa keskittymään oppilaisiinsa yksilöinä.
Jatkossa tarvitaan tutkimusta siitä, kuinka yksilöllisellä opetuksella voidaan tukea oppilaiden motivaatiota ja koettua mielekkyyttä liikuntatunneilla. | fi |
dc.description.abstract | The purpose of the study was to find out by using qualitative methods what kind of meaning physical education classes in high school had in physical activity in adulthood. The goal of the study was to find possible means to improve physical activity in adulthood.
The material for the study was obtained by theme interviews in November-December 2016. Total of eight persons ages between 20–28 were interviewed for the study. Four women and four men. The content-based analysis was done by using information analysis of qualitative study.
Results indicate that physical education classes in high school can somewhat affect the physical activity in adulthood in positive and negative ways. The most important aspects concerning life- long physical activity are the attitude of the teacher towards the students, highlighting the im- portance of the individuality and socially open group in physical education classes. In summary it can be concluded that the skills in feelings and communication are fundamental skills for phys- ical education teachers. These skills are important to learn already when one is studying to be- come physical education teacher. These skills will help teachers to focus on students as individ- uals.
In the future there is need for follow up study how teaching individuals can support student mo- tivation and self-perceived meaningfulness in physical education classes. | en |
dc.format.extent | 73 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | liikunnanopetus | |
dc.subject.other | aikuisiän liikunta-aktiivisuus | |
dc.subject.other | physical education | |
dc.subject.other | physical activity | |
dc.subject.other | teaching | |
dc.subject.other | high school | |
dc.subject.other | physical activity in adulthood | |
dc.title | Yläkoulun liikuntatuntien merkitys aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806133162 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Liikuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Liikunta- ja terveystieteet | fi |
dc.contributor.laitos | Sport and Health Sciences | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Liikuntapedagogiikka | fi |
dc.contributor.oppiaine | Physical Education Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 502 | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | fyysinen aktiivisuus | |
dc.subject.yso | koululiikunta | |
dc.subject.yso | liikuntakasvatus | |