Vanhempien sosiaalinen tuki yhteydessä lasten ja nuorten koettuun liikunta-aktiivisuuteen : sosioekonominen tarkastelu vuoden 2016 LIITU-tutkimuksen aineistosta

Abstract
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella vanhempien sosiaalisen tuen yhteyttä 5.- ja 7.-luokkalaisten lasten ja nuorten koettuun liikunta-aktiivisuuteen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää näiden muuttujien välistä yhteyttä matalan, keskitason, ja korkean sosioekonomisen aseman omaavien perheiden osalta. Tavoitteena oli myös tarkastella näitä muuttujia luokka-asteittain sekä sukupuolittain (tytöt/pojat). Vanhempien tuen muutoksia tutkimalla pyrittiin selvittämään luokka-asteiden välisiä eroja vanhempien tuessa. Tämä tutkimus toteutettiin kvantitatiivisin tutkimusmenetelmin ja siinä käytettiin osaa vuoden 2016 LIITU-tutkimuksen aineistosta (n=1126). Kohderyhmää tarkasteltiin yksinkertaisilla ja kaksiulotteisilla frekvenssijakaumilla. Varianssianalyysejä käytettiin selvittämään sekä koetun liikunta-aktiivisuuden että vanhempien sosiaalisen tuen jakautumista eri sosioekonomisissa ryhmissä. Riippumattomien ryhmien testejä käytettiin selvittämään eroja liikunta-aktiivisuudessa luokka-asteittain ja sukupuolittain. Lisäksi näitä testejä käytettiin äidin ja isän kokonaisen sekä osittaisen tuen muutoksien selvittämiseen luokka-asteiden välillä. Vanhempien tuen ja lasten ja nuorten koetun liikunta-aktiivisuuden sekä sosioekonomisen aseman välisten yhteyksien korrelaatioita testattiin. Vanhempien sosiaalisen tuen sekä lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuuden välillä löydettiin vähäinen, mutta positiivinen yhteys. Vanhempien tuki kasvoi korkeamman sosioekonomisen aseman myötä. Korkean sosioekonomisen aseman ryhmässä liikunta-aktiivisuus oli muita ryhmiä korkeampaa. Vanhempien tuki väheni luokka-asteiden välillä, ja pojat nauttivat isän tuesta tyttöjä useammin. Isän tuki oli voimakkaimmin yhteydessä rasittavaan liikkumiseen. Löydösten perusteella näyttää siltä, että vanhempien matalaan sosioekonomiseen asemaan liittyvä vähäisempi tuki on jossain määrin yhteydessä nuorten liikunta-aktiivisuuden vähenemiseen siirryttäessä 5. luokalta 7. luokalle. Vaikka tutkimus antoi tietoa vanhempien sosiaalisen tuen ja lasten ja nuorten liikunta-aktiivisuuden yhteyksistä, ei vanhempien sosiaalisen tuen tarkastelulla onnistuttu kartoittamaan sosioekonomisten liikunta-aktiivisuuserojen taustatekijöitä, joita tulisi tutkia lisää tästä näkökulmasta.
Main Author
Format
Theses Master thesis
Published
2020
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202007175356Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share