Yläkoulun liikuntatuntien merkitys aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laadullisin tutkimusmenetelmin millainen merkitys yläkoulun liikuntatunneilla on aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen. Tavoitteena oli löytää tutkimuksen avulla mahdollisia keinoja liikunta-aktiivisuuden lisäämiseksi aikuisuudessa.
Tutkimusaineisto hankittiin teemahaastatteluiden avulla marras-joulukuussa 2016. Haastatteluihin osallistui kahdeksan 20–28 vuotiasta aikuista, joista neljä oli naisia ja neljä miehiä. Aineistolähtöisessä analyysissä käytettiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysiä.
Tulokset osoittavat, että yläkoulun liikunnan opetuksella voidaan jossain määrin vaikuttaa a kuisiän liikunta-aktiivisuuteen positiivisesti, kuin myös negatiivisesti. Tärkeimpiä asioita koululiikunnassa elinikäisen liikunta-aktiivisuuden kannalta ovat liikunnanopettajan asenne oppilaitaan kohtaan, yksilöllisyyden korostaminen tunneilla sekä sosiaalisesti avoin liikuntaryhmä. Yhteenvetona voidaan todeta, että opettajien tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat keskeisiä taitoja liikunnanopettajalle. Näitä taitoja on tärkeä oppia jo liikunnanopettajakoulutuksen aikana. Tunne- ja vuorovaikutustaidot auttavat opettajaa keskittymään oppilaisiinsa yksilöinä.
Jatkossa tarvitaan tutkimusta siitä, kuinka yksilöllisellä opetuksella voidaan tukea oppilaiden motivaatiota ja koettua mielekkyyttä liikuntatunneilla.
...
The purpose of the study was to find out by using qualitative methods what kind of meaning physical education classes in high school had in physical activity in adulthood. The goal of the study was to find possible means to improve physical activity in adulthood.
The material for the study was obtained by theme interviews in November-December 2016. Total of eight persons ages between 20–28 were interviewed for the study. Four women and four men. The content-based analysis was done by using information analysis of qualitative study.
Results indicate that physical education classes in high school can somewhat affect the physical activity in adulthood in positive and negative ways. The most important aspects concerning life- long physical activity are the attitude of the teacher towards the students, highlighting the im- portance of the individuality and socially open group in physical education classes. In summary it can be concluded that the skills in feelings and communication are fundamental skills for phys- ical education teachers. These skills are important to learn already when one is studying to be- come physical education teacher. These skills will help teachers to focus on students as individ- uals.
In the future there is need for follow up study how teaching individuals can support student mo- tivation and self-perceived meaningfulness in physical education classes.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lapsuuden ja nuoruuden liikuntaharrastuksen yhteys aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen : retrospektiivinen tutkimus reserviläisten liikunta-aktiivisuudesta lapsuudesta aikuisuuteen
Kaunisto, Antti (2016)Kaunisto Antti. 2016. Lapsuuden ja nuoruuden liikuntaharrastuksen yhteys aikuisiän liikuntaaktiivisuuteen: Retrospektiivinen tutkimus reserviläisten liikunta-aktiivisuudesta lapsuudesta aikuisuuteen. Liikuntakasvatuksen ... -
Vanhempien sosiaalinen tuki yhteydessä lasten ja nuorten koettuun liikunta-aktiivisuuteen : sosioekonominen tarkastelu vuoden 2016 LIITU-tutkimuksen aineistosta
Halme, Anna (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli tarkastella vanhempien sosiaalisen tuen yhteyttä 5.- ja 7.-luokkalaisten lasten ja nuorten koettuun liikunta-aktiivisuuteen. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää näiden ... -
Liimalitku.blogspot.com : kokemuksia liikuntablogikirjoittamisen vaikutuksesta liikunta-aktiivisuuteen ja hyvinvoinnin ylläpitämiseen ammatillisen perusopetuksen opiskelijoilla
Ryynänen, Päivi (2017)Päivi Ryynänen (2017). liimalitku.blogspot.com – Kokemuksia liikuntablogikirjoittamisen vai-kutuksesta liikunta-aktiivisuuteen ja hyvinvoinnin edistämiseen ammatillisen perusopetuksen opiskelijoilla, Liikuntatieteellinen ... -
Lukiolaisten liikkumisen esteet ja yhteys liikunta-aktiivisuuteen COVID-19 pandemian aikana
Huttunen, Anne (2023)Päivittäinen liikkuminen on erityisen tärkeää lasten ja nuorten terveelle kasvulle ja kehitykselle. Suomalaisten nuorten liikkuminen vähenee voimakkaasti teini-ikävaiheen lopulla. Nuorten liikkumisen estekirjo on laaja, ... -
Using physical education to promote out-of school physical activity in lower secondary school students : a randomized controlled trial protocol
Polet, Juho; Hassandra, Mary; Lintunen, Taru; Laukkanen, Arto; Hankonen, Nelli; Hirvensalo, Mirja; Tammelin, Tuija; Hagger, Martin (BioMed Central, 2019)Background Given the documented decline in levels of physical activity in early adolescence, promoting physical activity in young people is a priority for health promotion. School physical education (PE) is an important ...