Yläkoulun liikuntatuntien merkitys aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen

Abstract
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää laadullisin tutkimusmenetelmin millainen merkitys yläkoulun liikuntatunneilla on aikuisiän liikunta-aktiivisuuteen. Tavoitteena oli löytää tutkimuksen avulla mahdollisia keinoja liikunta-aktiivisuuden lisäämiseksi aikuisuudessa. Tutkimusaineisto hankittiin teemahaastatteluiden avulla marras-joulukuussa 2016. Haastatteluihin osallistui kahdeksan 20–28 vuotiasta aikuista, joista neljä oli naisia ja neljä miehiä. Aineistolähtöisessä analyysissä käytettiin laadullisen tutkimuksen sisällönanalyysiä. Tulokset osoittavat, että yläkoulun liikunnan opetuksella voidaan jossain määrin vaikuttaa a kuisiän liikunta-aktiivisuuteen positiivisesti, kuin myös negatiivisesti. Tärkeimpiä asioita koululiikunnassa elinikäisen liikunta-aktiivisuuden kannalta ovat liikunnanopettajan asenne oppilaitaan kohtaan, yksilöllisyyden korostaminen tunneilla sekä sosiaalisesti avoin liikuntaryhmä. Yhteenvetona voidaan todeta, että opettajien tunne- ja vuorovaikutustaidot ovat keskeisiä taitoja liikunnanopettajalle. Näitä taitoja on tärkeä oppia jo liikunnanopettajakoulutuksen aikana. Tunne- ja vuorovaikutustaidot auttavat opettajaa keskittymään oppilaisiinsa yksilöinä. Jatkossa tarvitaan tutkimusta siitä, kuinka yksilöllisellä opetuksella voidaan tukea oppilaiden motivaatiota ja koettua mielekkyyttä liikuntatunneilla.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2018
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806133162Use this for linking
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share