Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorSoini, Anne
dc.contributor.authorRouvali, Jenni
dc.date.accessioned2018-06-06T09:51:50Z
dc.date.available2018-06-06T09:51:50Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58390
dc.description.abstractRuokailuun ja ruokakasvatukseen on alettu kiinnittää huomiota erityisesti Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden (Vasu) (2016) ja Terveyttä ja iloa ruoasta–varhaiskasvatuksen ruokailusuositusten (2018) kautta. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen ruokakasvatusta ja ruokailukäytäntöjä varhaiskasvattajien näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin erilaisia ruokailukäytäntöjä ja niiden tärkeyttä. Lisäksi selvitettiin ruokakasvatuksen järjestämistä sekä Vasussa (2016) ruokakasvatukselle asetettujen tavoitteiden toteutumista. Tutkimusaineisto kerättiin keväällä 2018 varhaiskasvatuksen parissa työskenteleviltä internetissä täytettävällä kyselylomakkeella. Facebookin varhaiskasvattajille suunnatusta ryhmästä tutkimukseen saatiin 198 osallistujaa. Aineisto analysoitiin sekä määrällisesti useita analyysimenetelmiä hyödyntäen että laadullisesti sisällönanalyysillä. Havaittiin, että ruokailukäytännöt olivat vaihtelevia eikä yhdenmukaista linjaa ollut. Tärkeimmiksi ruokailukäytännöiksi nimettiin tapakulttuuriin, ruuan tarjoamiseen ja ruokarauhaan liittyvät asiat. Myös ruokakasvatuksen järjestäminen oli vaihtelevaa, mutta Sapere-menetelmän käytöllä oli siihen myönteinen vaikutus. Ruokakasvatuksen tavoitteiden nähtiin toteutuvan keskimääräistä hieman paremmin, ja tavoitteiden toteutumiseen vaikutti vastaajan ja lasten ikä, työvuodet, työyksikkö, työntekijämäärä sekä Saperen käyttö. Jatkossa olisi tärkeää ottaa ruokakasvatus ja ruokailukäytännöt tarkasteluun, ja kehittää näiden osalta toimintaa yhdenmukaisempaan suuntaan. Yhdenmukaisemman toiminnan myötä lapsille voitaisiin tarjota entistä laadukkaampaa varhaiskasvatusta myös ruokakasvatuksen osalta.fi
dc.format.extent68
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherruokailukäytännöt
dc.titleVarhaiskasvatuksen ruokakasvatus ja ruokailukäytännöt varhaiskasvattajien näkökulmasta
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201806063048
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.subject.ysoruokailu
dc.subject.ysoruokakasvatus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright