Varhaiskasvattajien puhe lapsista varhaiskasvatuksen hyvinä ja huonoina hetkinä
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tässä pro gradu- tutkielmassamme tutkimme varhaiskasvattajien puhetta lapsista varhaiskasvatuksen hyvinä ja huonoina hetkinä. Tutkimuksessa tarkasteltiin diskursiivisen lähestymistavan avulla sitä, millaista on varhaiskasvattajien
puhe lapsista varhaiskasvatuksen hyvinä ja huonoina hetkinä. Syvennyimme lisäksi erilaisiin varhaiskasvattajien puhetapoihin, joita he käyttävät lapsista.
Tässä laadullisessa tutkimuksessa on käytetty TUIKKU- hankkeen eKoutsi
mobiilipäiväkirja-aineistoa. Mobiilipäiväkirjakyselyyn vastasi 85 eri henkilöä.
Aineisto kerättiin tammi-kesäkuussa 2022 kahden viikon aikana 12 eri Suomen
kunnasta. Tutkimukseen osallistujat olivat varhaiskasvatuksen opettajia, varhaiskasvatuksen sosionomeja sekä varhaiskasvatuksen lastenhoitajia. Tutkimuksen aineistoa analysoitiin diskurssianalyysin menetelmiä hyödyntäen.
Tutkimuksen tulosten mukaan varhaiskasvattajien puheesta lapsista varhaiskasvatuksen hyvinä hetkinä muodostui kolme (3) diskurssia: onnistumisen
diskurssi, lämpimän vuorovaikutuksen diskurssi sekä myönteisen ilmapiirin
diskurssi. Varhaiskasvattajien puheesta lapsista varhaiskasvatuksen huonoina
hetkinä muodostui myös kolme (3) diskurssia: riittämättömyyden/kiireen, lapsen haasteiden sekä konfliktien diskurssi.
Tulokset osoittavat, että varhaiskasvattajien puhe lapsista muokkautuu sen
mukaan, onnistuuko vai epäonnistuuko lapsi täyttämään varhaiskasvattajan
vaatimuksen. Voidaan päätellä, että varhaiskasvattajilla on tietty oletus siitä, miten lapsen tulisi käyttäytyä tietyissä tilanteissa, ja tämä vaikuttaa varhaiskasvattajien puheeseen lapsesta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lasten vertaissuhteiden rakentuminen vuorohoidossa varhaiskasvattajien kuvailemana
Hellstén, Venla (2022)Yhteiskunta on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa, mikä tarkoittaa lasten vanhempien epätyypillisten työaikojen lisääntymistä. Samalla vuorohoidon tarve kasvaa lasten osallistuessa varhaiskasvatukseen kaikkina vuorokaudenaikoina. ... -
Varhaiskasvattajien ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun yhteys 5–6-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitoihin
Seppälä, Tekla (2024)Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten varhaiskas vattajan ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun eri ulottuvuudet (käytöksen emotionaaliseen tuki ja oppimisen tuki) ovat yhteydessä lasten ... -
"Sitä ei voi vaan kirjasta oppia" : päiväkodin varhaiskasvattajien näkemyksiä musiikkikasvatuksellisista valmiuksista
Auvinen, Kati (2018)Kandidaatintutkielmassani tarkastelen päiväkodin varhaiskasvattajien, tässä tapauksessa lähihoitajien, sosionomien sekä lastentarhanopettajien näkemyksiä musiikkikasvatuksellisista valmiuksista. Tavoitteenani oli selvittää, ... -
“No periaatteessa minun tiedossani se aika lailla on” : Palveluohjauksen työntekijän tiedollinen asema varhaiskasvatuksen palveluohjauskeskusteluissa
Kuukka, Anu Katriina; Siippainen, Anna; Alasuutari, Maarit (Prologos ry, 2019)Kunnilla on laissa säädetty velvollisuus antaa huoltajille tietoa erilaisista varhaiskasvatuksen vaihtoehdoista. Tätä tiedottamista kutsutaan palveluohjaukseksi. Tässä artikkelissa tarkastellaan huoltajan ja kunnan ... -
Erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutuminen : tapaustutkimus päiväkotiryhmään integroiduista erityisen tuen lapsista
Wikström, Miia (2015)Tutkielma käsittelee erityistä tukea tarvitsevien lasten osallisuuden toteutumista päiväkotiryhmään integroituna. Kyseessä on laadullinen etnografinen tapaustutkimus, jonka tutkimuskohteena oli kaksi päiväkotiryhmään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.