Varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata erään kaupungin varhaiskasvattajien kokemuksia konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta. Halusin selvittää, millaiseksi varhaiskasvattajat kokevat erityisopettajalta samansa tuen ja millaisia toiveita heillä on tuen suhteen.
Tutkimus on luonteeltaan laadullinen ja lähestymistavaltaan fenomenologinen. Aineistonkeruumenetelminä käytin eläytymismenetelmään perustuvaa kyselyä, sekä puolistrukturoituja teemahaastatteluja. Analysoin aineiston laadullisen sisällönanalyysin avulla. Toteutin kyselyn loka-marraskuussa 2019 ja haastattelut marraskuussa 2019 – tammikuussa 2020.
Tuloksista ilmenee, että kokemus konsultoivalta varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saadusta tuesta voidaan jakaa kokemukseen tuen saatavuudesta ja tuen laadusta. Kokemukset tuen saatavuudesta vaihtelivat vastaajien välillä. Tuen laatuun kiinnitettiin huomiota vasta, jos saatavuus koettiin riittäväksi. Tuen laadun kokemukset jakaantuivat kokemuksiin henkisestä ja konkreettisesta tuesta sekä kokemuksiin erityisopettajan ammattitaidosta ja suhtautumisesta tuen tarpeeseen. Kasvattajien esittämät toiveet siitä, millaista tukea he kaipaisivat, jakaantuivat erityisopettajan toimintaan sekä tuen saatavuuteen liittyviin toiveisiin.
Johtopäätöksinä esitän, että varhaiskasvattajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajalta saamastaan tuesta tutkimuksen kohteena olevassa kaupungissa määrittää tuen vaihteleva saatavuus. Saatuun tukeen oltiin pääsääntöisesti tyytyväisiä, mutta konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien työn painopisteen kohdentuminen ja toimenkuva näyttäytyivät varhaiskasvattajille epäselvinä. Suurin osa vastaajista kaipasi erityisopettajan läsnäoloa arjessa lisää.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Varhaiserityiskasvatuksen äärellä : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia erityispedagogisesta osaamisestaan
Vanhanen, Vilma; Savinainen, Ella (2021)Tänä päivänä lasten tuen tarpeet ovat lisääntyneet ja siksi onkin tärkeää, että myös varhaiskasvatuksen opettajilla on erityispedagogista osaamista riittävästi vastaamaan näihin tarpeisiin. Tässä kandidaatin tutkielmassa ... -
Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta
Mikkonen, Anssi (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ... -
Konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien kuvauksia lapsiperheiden arkea kuormittavista tekijöistä
Hakamäki, Heli (2019)Tutkimuksessa tarkastellaan konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien (KVEO) työssään kohtaamia lapsiperheen arjen kuormitustekijöitä. Tutkimuksen aineistona käytettiin Rantalan ja Uotisen tutkimushankkeen (JYU ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
Turunen, Tiia (2021)Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettaja osa-aikaisen erityisopetuksen toteuttajana
Kukkonen, Pihla (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena oli tarkastella osa-aikaista erityisopetusta varhaiskasvatuksen erityisopettajien toteuttamana. Tutkimuksessa selvitettiin millaisilla tavoilla erityisopettajat toteuttavat osa-aikaista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.