University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Ruokasali oppimisympäristönä : varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia pedagogiikan toteutumisesta päiväkotien ruokasaleissa

Thumbnail
View/Open
673.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hannonen, Elina |
Karppanen, Henna-Maria
Date
2020
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Ruokailu on keskeinen osa arjen toimintaa päiväkodissa. Ruokailu voi toteutua joko lapsiryhmän omissa tiloissa tai yhteisessä ruokasalissa. Päiväkodin ruokakasvatusta ja siihen liittyviä tekijöitä on tutkittu melko paljon. Päiväkotien ruokasaleja lasten oppimisympäristöinä ei kuitenkaan ole juuri tutkittu. Tässä tutkimuksessa selvitämme, millaisia kokemuksia varhaiskasvatuksen henkilöstöllä on tällä hetkellä käytössä olevista ruokasaleista. Tämä monimenetelmällinen tutkimus toteutettiin kevään 2020 aikana. Se kohdistui Keski-Suomen alueen päiväkoteihin, joissa oli ruokasali ja jotka ilmoittivat kiinnostuksensa tutkimukseen osallistumiselle. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisen kyselylomakkeen kautta ja vastaukset analysoitiin sekä laadullista sisällönanalyysia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä käyttäen. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että varhaiskasvatuksen henkilöstö kokee ruokasalin pääosin myönteisenä ja pedagogiikkaa tukevana oppimisympäristönä. Keskeisimmät ruokasalin pedagogista toimintaa edistävät tekijät olivat fyysisiä ominaisuuksia ruokasalissa ja eniten pedagogista toimintaa estäväksi tekijäksi koettiin ruokasalin liiallinen melutaso. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että ruokasali ja siellä tapahtuva pedagogiikka tukee lasten omatoimisuuden ja osallisuuden toteutumista sekä lasten ruokasuhteen muodostumista. Ruokasalia voitaisiin kehittää laadukkaammaksi oppimisympäristöksi sekä rakennusteknisillä että pedagogisilla ratkaisuilla. ...
Keywords
ruokasali ruokailutilat päiväkodit varhaiskasvatus oppimisympäristö pedagogiikka ruokailu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202005273491

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4421]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä pedagogisessa toiminnassa 

    Purola, Anniina (2022)
    Tämä proseminaaritutkimus käsitteli positiivista pedagogiikkaa. Tutkimuksessa tarkasteltiin varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja positiivisen pedagogiikan ilmentymisestä varhaiskasvatuksen ...
  • Lilu-pedagogiikka, kokonaisvaltainen lähestymistapa varhaiskasvatuksen pedagogiikan toteuttamiseen 

    Kuusinen, Heidi-Maria; Lindholm, Milja (2020)
    Lilu-pedagogiikka on tapa toteuttaa varhaiskasvatuksen pedagogiikkaa, jossa yhdistyvät liikuntakasvatus ja luontokasvatus oleellisina lilu-pedagogiikan näkökulmina. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tuoda näkyväksi ...
  • Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta : tapaustutkimus Viilingin päiväkodista 

    Kainu, Anne (2020)
    Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta, kartoittaa millä keinoin positiivista pedagogiikkaa toteutetaan, sekä tutkia millä tavoin kuvataan positiivisen ...
  • Varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa 

    Suontausta, Saara; Ylikangas, Henna (2021)
    Tässä kandidaatin tutkielmassa tutkitaan varhaiskasvatuksen henkilöstön kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta ja sen hyödyntämisestä lapsen kolmiportaisen tuen suunnittelussa ja toteutuksessa. Lisäksi tutkimuksessa ...
  • Ei lasten välistä huomiointia ole olemassa ilman aikuisten keskinäistä huomiointia : kontekstianalyysi ja ammatillisen kehittymisen prosessi päiväkotien henkilöstön kokemana 

    Lehmuskoski, Minna (2007)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre