dc.contributor.advisor | Höylä, Helena | |
dc.contributor.author | Kangashaka, Eveliina | |
dc.date.accessioned | 2018-06-01T07:55:04Z | |
dc.date.available | 2018-06-01T07:55:04Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58267 | |
dc.description.abstract | Motivaatio on iso tekijä oppilaan taitojen kehittymisessä. Opiskelumotivaation tutkiminen on lisääntynyt viime vuosikymmenten aikana. Vuonna 2005 tunnettu psykolingvistiikan professori, Zoltán Dörnyei, loi teorian, The L2 motivational self system, jonka mukaan omien tulevaisuudensuunnitelmien konkretisointi vahvistaa motivaatiota. Siispä, jos oppilas on tietoinen siitä, mihin hän tulee englantia tulevaisuudessa käyttämään, hänen halunsa oppia kyseistä kieltä kasvaa. Dörnyei’n teoria perustuu mahdollisten omakuvien (possible selves) ja integroivan motivaation (integrative motivation) teorioille, ja se yhdistää halun integroitua johonkin tiettyyn yhteisöön ja kuvauksen omasta tulevaisuuden minäkuvasta.
Dörnyei’n teoria on hyvin hyödyllinen tutkittaessa oppilaiden kieltenopiskelun motivaatiota, ja sitä onkin hyödynnetty monessa tutkimuksessa. Yläasteikäisten opiskelumotivaation tutkimus on kuitenkin jäänyt vähäisemmäksi. Jos opettajat olisivat tietoisempia oppilaiden mielenkiinnonkohteista, opetusta voitaisiin kohdistaa paremmin vastaamaan oppilaiden tarpeita.
Tämä tutkimus hyödyntää kyseistä ajatusta, ja tutkii yläasteikäisten oppilaiden motivaatiota englannin kielen opiskelua kohtaan. Tutkimus toteutettiin essee muotoisena kirjoituksena eräällä varsinaissuomalaisella yläasteella, ja haastatteluun osallistui 17 seitsemäsluokkalaista. Haastattelussa oppilaita pyydettiin kuvittelemaan itsensä viiden vuoden kuluttua ja miettimään, miten englanti hyödyttää heitä koulussa ja vapaa-ajalla.
Haastatteluun vastanneista suurin osa tiesi tavoiteammattinsa sekä sen, mihin kouluun aikovat yläasteen jälkeen jatkaa. Oppilailla oli myös näkemys siitä, miten englanti voi heitä hyödyttää sekä koulussa että työelämässä. Suurimpana teemana esille nousi sosiaalisuus. Sosiaalinen media sekä englanninkielisten keskustelujen käyminen niin suomalaisten kuin ulkomaalaistenkin kavereiden kanssa tuli moneen kertaan esille. Tulosten perusteella tutkimusryhmä oli hyvin perillä englannin kielen tärkeydestä sekä siitä, minkä tasoinen kielitaito heillä tulisi olla tulevaisuudessa. | fi |
dc.format.extent | 20 | |
dc.language.iso | en | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | motivation | |
dc.subject.other | ideal self | |
dc.subject.other | English | |
dc.subject.other | learning | |
dc.subject.other | education | |
dc.title | Motivation in secondary school English learning: Students’ views on their “ideal L2 selves” | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201806012971 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | motivaatio | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | itse | |
dc.subject.yso | opiskelumotivaatio | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | motivation (mental objects) | |
dc.subject.yso | language learning | |
dc.subject.yso | self | |
dc.subject.yso | study motivation | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |