”…ei se oppiaine oo niin tärkee, et aina löytyy aikaa sille ryhmäyttämiselle” : luokanopettajien antamia merkityksiä opetusryhmän ryhmäyttämiselle
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Hakkarainen, Tiina & Kämäräinen, Tiia. 2018. ”…ei se oppiaine oo niin tärkee, et aina löytyy aikaa sille ryhmäyttämiselle” - Luokanopettajien antamia merkityksiä opetusryhmän ryhmäyttämiselle. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 81 sivua + lähteet ja liitteet.
Koululuokat ovat oppilaille pitkäkestoisia ryhmiä, ja niiden kehittymistä ja toimintaa voidaan tukea tietoisella ohjaamisella. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä luokanopettajat ymmärtävät käsitteellä ryhmäytyminen sekä millaisia merkityksiä he antavat opetusryhmän ryhmäyttämiselle. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on ryhmäyttävästä toiminnasta ja miten luokanopettajat kuvailevat omaa rooliaan ryhmäyttäjänä. Tutkimusaineisto koostuu kahdeksan luokanopettajan teemahaastattelusta ja aineisto on analysoitu laadullisella sisällönanalyysilla. Tämän laadullisen tutkimuksen lähestymistapa on fenomenologis-hermeneuttinen.
Tulosten mukaan luokanopettajat näkevät ryhmäyttämisen tärkeänä ilmiönä, joka opettajien tulisi huomioida omassa työssään. Opettajan rooli opetusryhmän ryhmäyttäjänä on merkittävä, ja ryhmäyttämiseen voidaan käyttää monipuolisesti erilaisia kasvatus- ja opetusmenetelmiä. Ryhmäyttäminen on jatkuvasti muutoksessa oleva prosessi ja jokainen ryhmä on erilainen, mikä asettaa ryhmäyttämiselle haasteita.
Ryhmäyttämiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota peruskoulun arjessa, sillä vuorovaikutuksen merkitys sekä oppilaiden sosiaalisten taitojen tarve ovat lisääntyneet. Opettajat tarvitsisivat tukea ryhmäyttämistaitojen kehittämiseen, ja heille tulisi tarjota koulutusmahdollisuuksia erilaisten ryhmien ohjaamiseen. Myös opettajankoulutuksessa olisi tärkeää kehittää luokanopettajien ymmärrystä ryhmäilmiöistä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28992]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Se suola tässä hommassa” : luokanopettajien kokemuksia omaan oppilasryhmään kuulumisesta
Ilola, Alisa; Puurula, Jenny (2020)Tässä tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajien ryhmään kuulumisen kokemuksia omaan oppilasryhmäänsä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaiset tekijät ovat yhteydessä opettajan ryhmään kuulumisen kokemuksiin. Tutkimme lisäksi, ... -
Musisointi ryhmäyttämisen välineenä
Myllylä, Lauri (2017)Tässä tutkimuksessa perehdytään musisoinnin käyttöön ryhmäyttämisen välineenä. Ryhmäyttämisellä tarkoitetaan toiminnallisten menetelmien käyttöä ryhmän turvallisuuden lisäämiseen tähtäävässä prosessissa (Aalto 2000). ... -
”Mitä se haittaa vaikka leikkii poikien kaa vaikka on tyttö? Ei mitään.” : 3−6-vuotiaiden lasten sukupuolelle antamia merkityksiä heidän leikeissään
Salow, Tanja (2015)Tämä laadullinen tutkimus käsittelee 3−6-vuotiaiden lasten sukupuolelle antamia merkityksiä heidän leikeissään. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä 3−6-vuotiaat lapset antavat tyttönä ja poikana ... -
"Kyllä mää ilmeisesti riitän kaikille" : nuorten aikuisten antamia merkityksiä itsetunnolle
Pylvänäinen, Anni (2014)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka 21-28-vuotiaat nuoret aikuiset määrittelevät itsetunnon ja mitkä asiat ovat olleet merkityksellisiä heidän itsetuntonsa rakentumisessa. Tavoitteena oli ymmärtää nuorten ... -
Niin hyvinä kuin huonoinakin päivinä, aina kuolemaan asti : puolisoiden antamia merkityksiä muistisairauden vaikutuksille parisuhteessa ja arjessa
Saastamoinen, Tiina (2013)Väestö ikääntyy kaikkialla maailmassa. Samalla muistisairauteen sairastuneiden ja heitä kotona hoitavien puolisoiden määrä kasvaa. Muistisairaus vaikuttaa laajasti sekä siihen sairastuneen että hänen läheistensä elämään. ...