”Mitä se haittaa vaikka leikkii poikien kaa vaikka on tyttö? Ei mitään.” : 3−6-vuotiaiden lasten sukupuolelle antamia merkityksiä heidän leikeissään
Tämä laadullinen tutkimus käsittelee 3−6-vuotiaiden lasten sukupuolelle antamia merkityksiä heidän leikeissään. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä 3−6-vuotiaat lapset antavat tyttönä ja poikana olemiselle. Kiinnostuksen kohteena oli myös se, miten lapset suhtautuvat omaan ja vastakkaiseen sukupuoleen.
Valitsin tutkimukseni kohdejoukoksi erään jyväskyläläisen päiväkodin 1−6-vuotiaiden lapsiryhmän. Keräsin tutkimusaineiston haastattelemalla kaksikymmentäyksi 3−6-vuotiaista lasta kahden ja kolmen lapsen ryhmissä. Käytin haastatteluissa keskusteluun virittävänä materiaalina kuvia. Analysoin aineiston käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Tuloksista selvisi, että jo 3-vuotiaat lapset olivat tehneet havaintoja sukupuoleen liittyvistä leikkieroista. Lapset määrittelivät tytöille kuuluviksi leikeiksi barbi- ja kotileikin sekä pojille kuuluviksi erilaiset rakenteluleikit. Vastakkaista sukupuolta olevan kanssa leikkimiseen suhtautuivat tytöt ja pojat osittain eri tavalla. Tytöt suhtautuivat poikien kanssa leikkimiseen myönteisesti ja toivat poikien kanssa leikkimisen avoimesti esiin. Pojat puolestaan eivät kertoneet tyttöjen kanssa leikkimisestä ennen kuin siitä suoraa kysyttäessä. Tällöin pojat ilmaisivat toisinaan epävarmuutta ja toisinaan myönteisyyttä tyttöjen kanssa leikkimisestä.
Tulosten mukaan poikana olemiseen liitettiin vallattomuus ja rajuus, mahdollisuudet ja vapaudet sekä erottautuminen tyttöydestä. Tyttönä olemiseen taas liitettiin rauhallisuus ja säännöt, rajatut mahdollisuudet sekä herkkyys ja haavoittuvaisuus. Tuloksista selvisi tytöillä olevan vapaammat mahdollisuudet osallistua myös perinteisesti maskuliinisiksi luokiteltuihin leikkeihin, kun taas poikien kohdalla feminiinisistä leikeistä ja leluista erottautuminen koettiin tärkeäksi.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5319]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Aineenopettajaopiskelijoiden antamia merkityksiä feminismille ja sukupuolten tasa-arvolle : miksi feminismistä on vaikea puhua?
Kaartinen, Elisa (2019)Tässä tutkimuksessa tarkastelen sitä, millaisia merkityksiä aineenopettajaopiskelijat liittävät sukupuolten tasa-arvoon ja feminismiin ja mitkä feminismiin liitetyt merkitykset näyttäytyvät hyväksyttyinä ja mitkä eivät. ... -
"Ole sinä vaikka äiti ja mää lapsi" : päiväkoti-ikäisten lasten esittämät näkemykset perheestä leikeissä ja keskusteluissa
Kausiala, Marianne (2016)Länsimaiset perheet elävät tällä hetkellä muutoksen aikaa. Viimeisten vuosikymmenten aikana perhemuodot ja käsitykset perheestä ovat moninaistuneet. Perinteisen ydinperheen rinnalle on muodostunut suuri joukko erilaisia ... -
Liikuntaintervention vaikutus 3-7-vuotiaiden lasten fyysiseen aktiivisuuteen ja motorisiin taitoihin sekä fyysisen aktiivisuuden yhteys sydän- ja verisuonitautien riskitekijöihin
Sääkslahti, Arja (Jyväskylän yliopisto, 2005)Sääkslahti selvitti väitöskirjatutkimuksessaan runsaaseen ulkoliikuntaan kannustavan liikuntaohjelman vaikutuksia 3-7-vuotiaiden lasten liikunnan määrään ja perustaitoihin. Lisäksi hän tarkasteli liikunnan määrän ja laadun ... -
"Ninjakirppareita ja murkkukaupunkii..." : fenomenologinen tutkimus 6-vuotiaiden lasten kokemuksista esiopetuksesta, esiopetuksen sisältöalueista ja koulusta
Lamminen, Anu (2016)TIIVISTELMÄ Lamminen, Anu. ”NINJAKIRPPAREITA JA MURKKUKAUPUNKII…” Fenomenologinen tutkimus 6-vuotiaiden lasten kokemuksista esiopetuksesta, esiopetuksen sisältöalueista ja koulusta. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. ... -
Aktiivisesti urheiluseurassa liikkuvien 7-10-vuotiaiden lasten kokemuksia vanhempien tuesta heidän liikkumistaan kohtaan
Huhtala, Viivi (2020)Vanhemmilla on suuri vaikutus lasten liikuntatottumusten omaksumiseen. Vanhemmat pystyvät omalla asenteellaan, esimerkillään ja teoillaan joko tukemaan lasten liikuntaa tai pahimmassa tapauksessa ehkäisemään sitä. Tämän ...