”Se suola tässä hommassa” : luokanopettajien kokemuksia omaan oppilasryhmään kuulumisesta
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tutkittiin luokanopettajien ryhmään kuulumisen kokemuksia omaan oppilasryhmäänsä. Tutkimuksessa selvitettiin, millaiset tekijät ovat yhteydessä opettajan ryhmään kuulumisen kokemuksiin. Tutkimme lisäksi, millaisissa tilanteissa luokanopettajat kokevat kuuluvansa oppilasryhmään ja millaisia merkityksiä näillä kokemuksilla on opettajalle. Tutkimuksemme on laadullinen fenomenologis-hermeneuttinen tutkimus ja aineisto kerättiin puolistrukturoidulla haastattelulla. Haastateltavia opettajia oli kuusi. Aineiston analyysi toteutettiin laadullisella sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tuloksina voidaan todeta, että opettajien kokemukset ryhmään kuulumisesta olivat osittain yhteneväisiä, mutta niiden merkityksellisyys vaihteli opettajasta riippuen. Yksilöllisiä eroja oli siinä, kuinka läheiseksi he kokivat itsensä oppilaiden kanssa tai minkälainen käytös oli heidän mielestään sopivaa. Useiden tekijöiden, kuten fyysinen ympäristö, ryhmän kanssa vietetty aika, oma rooli ryhmässä ja ryhmän vuorovaikutuskulttuuri koettiin olevan yhteydessä ryhmään kuulumisen kokemukseen. Tulosten pohjalta nousi selvästi esille opettajien ryhmään kuulumisen tunteen kompleksisuus. Opettajat haluavat kuulua omaan oppilasryhmäänsä, mutta samalla he haluavat olla oppilaille ulkopuolisia ohjaajia, jotka mahdollistavat kehittymisen ja oppimisen. Lisää tutkimusta tarvitaan koskien opettajien omia asenteita ja kokemuksiaan ryhmään kuulumisesta sekä heidän turvallisuuden kokemuksista ryhmässä. Lisäksi kollegoiden ja vanhempien luomia jännitteitä ja vaikutuksia opettajan kokemuksiin tulisi tarkastella tarkemmin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29559]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“Tää on yhtä tuunaamista!” : luokanopettajien kokemuksia työn tuunaamisesta
Tornikoski, Heidi; Kainulainen, Jenni (2024)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla on työn tuunaamisesta. Lisäksi tutkielmassa on selvitetty, millaisia menetelmiä luokanopettajat käyttävät työnsä tuunaamiseen. Työn tuunaamisella ... -
Hahmottamisen haasteet ja kuulumisen rakentuminen lapsen arjessa
Hakasalo, Mari (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä lapsen, jolla on hahmottamisen haasteita ja ADHD, arjesta. Keskeisenä nähtiin lapsen näkökulma, jolloin oire- ja ongelmakeskeisyydestä pyrittiin tietoisesti etääntymään. ... -
Luokanopettajien kokemuksia lapsen surun kohtaamisesta koulussa
Sokura, Mari (2018)Tutkimuksen tavoitteena on kuvata luokanopettajien kokemuksia lapsen surusta koulussa ja sitä, kuinka he ovat surun käsittelyn kokeneet. Tavoitteena on saada kuva luokanopettajien valmiuksista kohdata sureva lapsi ja siitä, ... -
Opettajan asiantuntijuus inkluusiossa : luokanopettajien kokemuksia erityisestä tuesta yleisopetuksen luokassa
Kuitunen, Iris (2022)Pro gradu-tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien kokemuksia inkluusiosta ja tarkastella asiantuntijuuden vaikutusta kokemuksiin. Tutkimuksen kohteena olivat aloittavat luokanopettajat, joilla oli alle kaksi ... -
Luokanopettajien kokemuksia yhteisopettajuuden hyödyistä ja haasteista : etnografinen tapaustutkimus yhteisopettajuutta tukevasta toimintakulttuurista
Näsi, Jenni (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia tekijöitä yhteisopettajuutta tukevan ja edistävän toimintakulttuurin taustalla on, sekä mitä hyötyjä yhteisopettajuuteen liittyy sekä toisaalta myös sitä, millaisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.