"Kyllä mää ilmeisesti riitän kaikille" : nuorten aikuisten antamia merkityksiä itsetunnolle
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka 21-28-vuotiaat nuoret aikuiset määrittelevät itsetunnon ja mitkä asiat ovat olleet merkityksellisiä heidän itsetuntonsa rakentumisessa. Tavoitteena oli ymmärtää nuorten itsetunnon rakentumista ja saada hyödyllistä tietoa nuorten itsetunnon tukemiseen.
Tutkimuksessa tutkittiin laadullisesti nuorten kokemusmaailmaa ja siihen sovellettiin fenomenologis-hermeneuttista tutkimusotetta. Tutkimushenkilöinä oli kuusi 21–28-vuotiasta nuorta aikuista. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin yksilöllisesti toteutettua teemahaastattelua. Haastattelut litteroitiin sanatarkasti Times New Roman -fontilla, fonttikoolla 12, rivivälillä 1,5 ja tekstiä muodostui yhteensä 62 sivua. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Aineiston sisällönanalyysin tuloksena itsetunnon määrittelemisestä muodostui kaksi pääluokkaa ja itsetunnon rakentumisessa merkityksellisistä tekijöistä neljä pääluokkaa.
Itsensä tiedostaminen ja itsetunnon prosessinomaisuus kuvaavat itsetuntoa nuorten aikuisten määrittelemänä. Sosiaaliset suhteet ja tuki, pätevyyden kokemukset, henkiset voimavarat ja oma rooli yhteiskunnassa kuvaavat nuorten itsetunnon rakentumisen kannalta merkityksellisiä tekijöitä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että perheen ja ystävien ohella koulu on tärkeä sosiaalinen ympäristö nuorten itsetunnon rakentumisessa.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan todeta itsetunnon rakentuvan nuorten yksilöllisistä ominaisuuksista, elämänkokemuksista, henkisistä voimavaroista sekä nuorten asemasta suhteessa muihin ihmisiin ja yhteiskuntaan. Nuorten itsetunnon rakentumiseen liittyy sekä itsetuntoa vahvistavia, että heikentäviä tekijöitä. Osa nuorista oli kouluympäristössä jäänyt vaille myönteisiä kokemuksia. Aikuisten ja opettajien tuki ja nuorten huomiointi on tärkeää nuorten itsetunnon tukemisessa. Tutkimuksen tulokset haastavat kouluja ja opettajia tukemaan nuorten kasvua ja kehitystä itsetuntoa vahvistavalla tavalla.
...
Muu nimeke
Nuorten aikuisten antamia merkityksiä itsetunnolleAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Nuorten aikuisten työelämätransitio koronapandemian aikana
Vihavainen, Mimi (2021)Tutkielmassani käsittelen nuorten aikuisten työelämätransitiota ja sen muutoksia koronapandemian keskellä. Nuorten asema opiskelusta työelämään siirryttäessä on epävarma ja prosessina siirtymä on hyvin yksilöllinen. ... -
Nuorten aikuisten ympäristöasenteiden yhteys terveyttä edistäviin ja ilmastonmuutosta hillitseviin valintoihin
Puttonen, Johanna (2020)Asenteilla on usein pyritty selittämään käyttäytymistä, mutta ei ole täysin selvää, voitaisiinko ympäristöasenteisiin vaikuttamalla pyrkiä edistämään terveyttä edistäviä ja ilmastonmuutosta hillitseviä valintoja. Tällaisilla ... -
Suun hoidon vastaanottokäyntien sekä terveysneuvontatilanteiden vuorovaikutuksellinen ja sisällöllinen toteutuminen nuorten aikuisten kuvailemana
Leivonen, Kukka-Maaria (2012)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten nuoret aikuiset kuvailevat vuorovaikutusta suun hoidon vastaanottokäynnillä ja terveysneuvontatilanteessa. Lisäksi tutkittiin, millaisia asioita nuoret aikuiset pitävät tärkeinä, ... -
"Läheks röökille" : ammattikoulun autoalalla opiskelevien nuorten antamia merkityksiä tupakka- ja nikotiinituotteiden käytölle
Eemola, Matleena (2017)Matleena Eemola (2017). ”LÄHEKS RÖÖKILLE”: Ammattikoulun autoalalla opiskelevien nuorten antamia merkityksiä tupakka- ja nikotiinituotteiden käytölle. Liikuntatieteellinen tiedekunta, Jyväskylän yliopisto, (terveyskasvatus) ... -
Aikuisuus nuorten kokemana : nuorten kokemuksia aikuisten arjesta ja mielikuvia omasta tulevaisuudesta aikuisena
Jokinen, Veera (2015)Jokinen, Veera. 2015. Aikuisuus nuorten kokemana. Nuorten kokemuksia aikuisten arjesta ja mielikuvia omasta tulevaisuudesta aikuisena. Kasvatustieteen pro gradu- tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Tämän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.