An idiom a day keeps the doctor away : Finnish upper secondary school English teachers' attitudes towards teaching idioms
Idiomit ilmaisevat kulttuurille ominaisia ajatuksia ja siten niiden hallitseminen on tärkeä osa
kielitaidon kehitystä. Viime vuosina idiomien oppimista ja opettamista onkin tutkittu melko
laajasti. Tutkimuksissa on kuitenkin havaittu, että idiomien tärkeästä roolista huolimatta niiden
suora opettaminen voi johtaa tilanteeseen, jossa oppilaat käyttävät niitä väärin, koska ovat
erehtyneet pitämään idiomeja yleisempinä kuin ne ovat. Yksikään tutkimus ei kuitenkaan ole
keskittynyt siihen, miten ja miksi opettajat käsittelevät idiomeja, minkä takia ei loppujen lopuksi
tiedetä, kuinka suuri yllä kuvattu ongelma on. Tämä kandidaatin tutkielma syventyi selvittämään,
mitä suomalaisen lukion englannin opettajat ajattelevat idiomeista ja niiden opettamisesta, ja
kuinka nämä asenteet heijastuvat käytännön opettamiseen.
Aineisto kerättiin puolistrukturoidulla sähköpostihaastattelulla, jonka kaikki neljä vastaajaa olivat
suomalaisten lukioiden englannin opettajia, joilla osalla oli myös yläasteen opetusta.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että opettajat olivat pääosin hyvin tietoisia idiomien opettamisen
luonteenomaisista riskeistä, ja he siten suosivat menetelmiä, joissa oppilaat omaksuivat idiomeja
niiden kontekstissa. Toisaalta tuloksista pystyi myös päättelemään, että opetustilanne osin rajoitti
opettajien mahdollisuuksia käyttää parhaina pitämiään menetelmiä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [4988]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices
Kekki, Jarkko (2018)Sanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tavoitteena ... -
To be or not to be : a case study of formulaic sequences in Finnish EFL texbooks for upper secondary school
Ylisirniö, Matti (2012)Kivettyneet ilmaisut voidaan määritellä useamman sanan pituisiksi ilmaisuiksi, jotka käyttäytyvät yksittäisten sanojen tavoin. Näillä fraaseilla on aina osasanoista riippumaton merkityksensä, ja on hyvin todennäköistä, ... -
IB upper secondary school and national upper secondary school students' attitudes towards English oral skills : a comparative study
Hauta-Aho, Sanna (2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa suomalaisten lukio-opiskelijoiden asenteita englannin suullista kielitaitoa ja sen testaamista kohtaan. Tietoa kerättiin kyselylomakkeen avulla kahden kaupungin IB-lukioista ... -
Attitudes towards English variations : Finnish high school students’ views on American English, British English and Australian English
Tarkki, Emma (2010)Englanti on maailman kieli, joka kuuluu jokapäiväiseen suomalaiseen katukuvaan ja englannin eri variaatioita esiintyy ympäri maailmaa. Ihmiset muodostavat omat käsityksensä ja asenteensa näitä variaatioita kohtaan hen ... -
"I'm as dry as a pommie's bath mat" : vocabulary of different varieties of English in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Kiukas, Jani (2022)Eri englannin kielen varianttien sanastollisten erojen esiintymistä englannin oppikirjoissa vaikuttaisi olevan tutkittu verrattain vähän, minkä seurauksena aihe herätti mielenkiintoni. Rajasin aihetta vielä tarkemmin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.