Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorMäntylä, Katja
dc.contributor.authorKekki, Jarkko
dc.date.accessioned2018-05-29T08:52:11Z
dc.date.available2018-05-29T08:52:11Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58199
dc.description.abstractSanaston hallinta on perustavanlaatuinen osa kielitaitoa, ja se edeltää ja ennakoi osaamista kaikilla kielitaidon osa-alueilla (esim. kirjoittaminen, puhuminen, lukeminen ja kuunteleminen). Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia sitä, mitä sanan osaamisen osa-alueita (esim. ääntäminen, kirjoitusasu, kollokaatiot) lukion englanninopettajat arvostavat, mitä he testaavat sanakokeissa, ja mistä syistä opettajat pitävät sanakokeita. Koska näitä asioita ei juuri ole tutkittu Suomessa, tutkimuksen tarkoituksena on tuoda uutta tietoa asiasta ja ennen kaikkea toimia suunnanantajana jatkotutkimukselle. Tutkielmaa varten haastateltiin yhdeksää lukion 1. vuosikurssilla opettavaa englanninopettajaa. Opettajilta kysyttiin haastatteluissa heidän käsityksistään ja toimintatavoistaan sanaston ja sanakokeiden suhteen. Aineisto analysoitiin käyttämällä ainestolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittavat sen, että ylioppilaskirjoitukset hallitsevat lukio-opetusta ensimmäisistä kursseista lähtien, ja opettajien valitsemat metodit ja sisällöt ovat sellaisia, että ne harjoittaisivat mahdollisimman hyvin kirjoituksia varten. Toisaalta opettajilla on hyvin erilaisia tapoja opettaa sanastoa, ja sanakokeiden muoto vaihtelee suuresti opettajasta toiseen, sikäli mikäli opettaja niitä pitää. Tuloksista ilmenee myös, että opettajat pitävät sanaston laajuutta tärkeämpänä kuin sanaston syvyyttä tai sanastojen välisiä verkostoja. Lisäksi kiteytynyt kieli (formulaic language) on opettajille vieras käsitteenä, sekä osittain myös ilmiönä. Sen painoarvo opetuksessa ja testauksessa on erittäin vähäinen lukion ensimmäisellä vuosikurssilla.fi
dc.format.extent99
dc.language.isoen
dc.subject.otherEFL
dc.subject.othervocabulary teaching
dc.subject.othervocabulary testing
dc.subject.otherassessment
dc.subject.otherformulaic sequences
dc.subject.othervocabulary knowledge
dc.subject.otherlexical competence
dc.titleTeaching and testing vocabulary in Finnish upper secondary school: teacher practices
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805292871
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosKieli- ja viestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Language and Communication Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoopetus
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysokielen oppiminen
dc.subject.ysosanavarasto
dc.subject.ysosanat
dc.subject.ysoteaching and instruction
dc.subject.ysoEnglish language
dc.subject.ysolanguage learning
dc.subject.ysovocabulary (knowledge)
dc.subject.ysowords


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot