dc.contributor.author | Hänninen, Anni | |
dc.contributor.author | Keppo, Niina | |
dc.date.accessioned | 2018-05-28T07:34:53Z | |
dc.date.available | 2018-05-28T07:34:53Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58149 | |
dc.description.abstract | Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan lastentarhanopettajien kokemuksia
lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta (vasu). Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia
ajatuksia lapsen vasu on herättänyt lastentarhanopettajissa sekä miten
lapsen vasu näkyy päiväkodin arjessa. Aiheen tarkastelu on tärkeää, sillä lapsen
uudistunut vasu on otettu käyttöön syksyllä 2017. Lapsen vasua on tutkittu
aiemmin jonkin verran, mutta uudistuksen jälkeen tutkimuksia ei ole tehty.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna Keski-Suomen alueella ja siihen
osallistui kahdeksan lastentarhanopettajaa. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluna
ja aineiston analysoinnissa käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksestamme selvisi, että lapsen vasu on uudistuksen myötä tuonut
lastentarhanopettajan työhön mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Lastentarhanopettajat
ovat tuoneet lapsen vasun tavoitteet päiväkodin arkeen, arjen
rutiinien sekä toiminnan suunnittelun kautta. Lastentarhanopettajien mielestä
lapsen vasu on melko luonnollisena osana arkea sen yksinkertaisten ja arjesta
nousevien tavoitteiden vuoksi. Lapsen vasuun kirjatut tavoitteet tulisi huomioida
ja toiminta tulisi suunnitella niiden pohjalta.
Lapsen vasu ja siihen liittyvien uudistusten yhdistäminen varhaiskasvatuksen
arkeen on aikaa vievä prosessi. Lastentarhanopettajat kertoivat, että uudistuneen
lapsen vasun laatiminen ja arkeen yhdistäminen vaatii harjoittelua,
mutta uudistus on viemässä varhaiskasvatusta parempaan suuntaan. | fi |
dc.format.extent | 46 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | lapsen varhaiskasvatussuunnitelma | |
dc.subject.other | kasvatusyhteistyö | |
dc.subject.other | pedagoginen dokumentointi | |
dc.title | ”Kaapista käyttöön” : lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201805282816 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Kasvatustieteiden laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Varhaiskasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Early Childhood Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 104 | |
dc.subject.yso | varhaiskasvatus | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |