Vanhempien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen pedagogisissa asiakirjoissa : tarkastelussa varhaiskasvatus- ja oppimissuunnitelmat sekä HOJKSit
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tukea tarvitsevien lasten vanhempien osallisuutta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, miten vanhempien osallisuus
ilmenee tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien lasten varhaiskasvatuksen ja
esiopetuksen pedagogisissa asiakirjoissa. Pohdinnassa tuotiin esille myös asiakirjatyyppien
välisiä yhtäläisyyksiä ja eroja vanhempien osallisuudessa.
Tutkimuksessa käytettiin Noora Heiskasen väitöskirjatutkimustaan varten
keräämää aineistoa, josta tämän tutkimuksen aineistoksi valikoitui varhaiskasvatussuunnitelmat,
oppimissuunnitelmat ja HOJKSit. Lopulliseen analyysiin
päätyi yhdestä kunnasta olevien yhdentoista tapauksen 69 asiakirjaa. Tutkimuksen
analyysimenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä.
Tutkimus osoitti, että varhaiskasvatussuunnitelmissa ja HOJKSeissa korostui
kodin tuki lapselle ja oppimissuunnitelmissa vuorovaikutus toimijoiden
välillä. Vanhempien osallisuus asiakirjoissa vaihteli, ja asiakirjatyypistä riippui,
mikä osallisuuden osa-alue niissä painottui. Asiakirjoja yhdisti, että ne kaikki
sisälsivät kirjauksia osallisuuden kolmelta osa-alueelta.
Pedagogiset asiakirjat edustavat tärkeää, mutta pientä osaa vanhempien
osallisuudesta. Varhaiskasvatussuunnitelma osoittautui tutkimuksen osallistavimmaksi
asiakirjaksi. Johtopäätöstä vanhempien koko osallisuudesta ei voida
tutkimuksen perusteella kuitenkaan tehdä, sillä asiakirjoista saatu tieto on vain
vanhemman ja kasvatushenkilöstön kirjaamishetkellä tuottamaa tietoa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vanhemmat osallisina tukea tarvitsevan lapsen esi- ja perusopetuksessa : tarkastelussa oppimissuunnitelmat ja HOJKSit
Kärki, Lotta (2016)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tehostettua tai erityistä tukea saavien lasten vanhempien osallisuutta lapsen esi- tai perusopetuksessa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mistä osallisuuden tavoista vanhempien ... -
Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus : päiväkodin vapaan leikin tarkastelu
Hautaniemi, Katja; Virtanen, Minnamari (2014)Lapsen osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Huomion ulkopuolelle ovat kuitenkin jääneet erityistä tukea tarvitsevat lapset ja heidän sosiaalinen osallisuutensa. Tästä syystä aihetta on tärkeää tutkia ja tarkentaa ... -
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma ja kasvatuskumppanuus yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
Tähtinen, Mervi (2011)Tähtinen, Mervi. LAPSEN VARHAISKASVATUUSSUUNNITELMA JA KASVATUSKUMPPANUUS YKSIKKÖKOHTAISISSA VARHAISKASVATUSSUUNNITELMISSA. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, ... -
Huoltajien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen varhaiserityiskasvatuksessa
Vesikko, Kiia-Lotta; Liikala, Vilma (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää tukea tarvitsevien lasten huoltajien näkemyksiä osallisuudestaan varhaiserityiskasvatuksessa. Tutkimuksessa tarkasteltiin, miten huoltajien osallisuus lapsensa varhaiskasvatuksessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.