”Kaapista käyttöön” : lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta
Päivämäärä
2018Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan lastentarhanopettajien kokemuksia
lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta (vasu). Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia
ajatuksia lapsen vasu on herättänyt lastentarhanopettajissa sekä miten
lapsen vasu näkyy päiväkodin arjessa. Aiheen tarkastelu on tärkeää, sillä lapsen
uudistunut vasu on otettu käyttöön syksyllä 2017. Lapsen vasua on tutkittu
aiemmin jonkin verran, mutta uudistuksen jälkeen tutkimuksia ei ole tehty.
Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna Keski-Suomen alueella ja siihen
osallistui kahdeksan lastentarhanopettajaa. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluna
ja aineiston analysoinnissa käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysia.
Tutkimuksestamme selvisi, että lapsen vasu on uudistuksen myötä tuonut
lastentarhanopettajan työhön mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Lastentarhanopettajat
ovat tuoneet lapsen vasun tavoitteet päiväkodin arkeen, arjen
rutiinien sekä toiminnan suunnittelun kautta. Lastentarhanopettajien mielestä
lapsen vasu on melko luonnollisena osana arkea sen yksinkertaisten ja arjesta
nousevien tavoitteiden vuoksi. Lapsen vasuun kirjatut tavoitteet tulisi huomioida
ja toiminta tulisi suunnitella niiden pohjalta.
Lapsen vasu ja siihen liittyvien uudistusten yhdistäminen varhaiskasvatuksen
arkeen on aikaa vievä prosessi. Lastentarhanopettajat kertoivat, että uudistuneen
lapsen vasun laatiminen ja arkeen yhdistäminen vaatii harjoittelua,
mutta uudistus on viemässä varhaiskasvatusta parempaan suuntaan.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Mä aattelin koko aika, että ne kertoo sitten kun se tulee se siirtymä” : vanhempien kokemuksia kasvatusyhteistyöstä lapsen siirtyessä ryhmästä toiseen päiväkodin sisällä
Leskinen, Sari (2022)Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä kasvatusyhteistyöstä lapsen päiväkodin sisällä ryhmästä toiseen tapahtuvien siirtymäprosessien aikana. Kasvatusyhteistyötä tarkasteltiin vanhempien näkökulmasta. Aineistona ... -
Monitoripoliisi vai mediakasvattaja : varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia huoltajien kanssa käydyistä keskusteluista liittyen lapsen median käyttöön
Kamula, Leena (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksiin käsitellä huoltajien kanssa lapsen kotona tapahtuvaa mediankäyttöä. Tutkimuksella haetaan tietoa siihen, millaisia asioita on ... -
Vanhempien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen pedagogisissa asiakirjoissa : tarkastelussa varhaiskasvatus- ja oppimissuunnitelmat sekä HOJKSit
Jouppi, Raija; Ketomäki, Outi (2017)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tukea tarvitsevien lasten vanhempien osallisuutta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, miten vanhempien osallisuus ilmenee tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien lasten ... -
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma ja kasvatuskumppanuus yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
Tähtinen, Mervi (2011)Tähtinen, Mervi. LAPSEN VARHAISKASVATUUSSUUNNITELMA JA KASVATUSKUMPPANUUS YKSIKKÖKOHTAISISSA VARHAISKASVATUSSUUNNITELMISSA. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, ... -
Documents in Interaction : A Case Study on Parent–Teacher Meetings (ECEC)
Alasuutari, Maarit (Springer VS, 2020)Whilst the quality of early childhood education and care (ECEC) is being monitored increasingly closely, various documentation methods and practices that aim at recording and assessing children’s advancement and activities ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.