"Mä aattelin koko aika, että ne kertoo sitten kun se tulee se siirtymä” : vanhempien kokemuksia kasvatusyhteistyöstä lapsen siirtyessä ryhmästä toiseen päiväkodin sisällä
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä kasvatusyhteistyöstä lapsen päiväkodin sisällä ryhmästä toiseen tapahtuvien siirtymäprosessien aikana. Kasvatusyhteistyötä tarkasteltiin vanhempien näkökulmasta. Aineistona toimi viiden eri perheen vanhemman haastattelut, jotka toteutettiin yksilöllisinä teemahaastatteluina lapsen aloitettua uudessa ryhmässään. Aineisto on osa Jyväskylän yliopiston koordinoimaa Lasten sosio-spatiaaliset suhteet ja eletyt kokemukset
varhaiskasvatuksen siirtymissä -Trace-in-ECEC -hanketta, jossa tutkitaan lasten
varhaiskasvatuspolkuja. Tässä tutkielmassa haastattelut analysoitiin laadullisesti temaattisen sisällönanalyysin mallia noudattaen.
Kasvatusyhteistyö näyttäytyy tämän tutkimuksen perusteella tiedonkulkuun ja vuorovaikutukseen liittyvien teemojen kautta. Vanhemmat asemoituvat yhteistyössä keskustelukumppaneiksi, tiedon vastaanottajiksi tai sivuutetuiksi. Haasteet siirtymiin liittyvässä tiedonvälityksessä aiheuttaa vanhemmille siirtymistä sekavan mielikuvan. Tämän tutkimuksen tulosten avulla voidaan parantaa kasvatusyhteistyötä siirtymien hetkellä kiinnittämällä paremmin huomiota vanhempien osallisuuteen ja lapsen siirtymää tukeviin käytäntöihin. Siirtymäprosesseissa on osallisena vanhempien ja lasten lisäksi myös kasvatushenkilöstö, jonka asiantuntemusta
siirtymistä pitäisi jatkotutkimuksissa hyödyntää. Siirtymien ja niihin liittyvien hyvien käytänteiden määrittelyä tulisi lisätä koskemaan myös varhaiskasvatuspolun keskivaiheilla tapahtuvia siirtymiä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29545]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lapsen varhaiskasvatuspolun aikaiset siirtymät ryhmästä toiseen päiväkodin johtajien kuvaamina
Nousiainen, Mirva (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli saada tietoa lapsen varhaiskasvatuspolun aikaisista siirtymistä ryhmästä toiseen. Tarkastelun kohteena olivat siirtymiä päiväkotiryhmästä toiseen aiheuttavat ja ryhmien muodostamiseen vaikuttavat ... -
"Se päiväkodin aloitus meni tosi paljon paremmin, kun mitä mä luulin ja oletin. Et varmaan suurin syy oli ne hoitajat, miten mukavia ne oli" : vanhempien kokemuksia pienten lasten varhaiskasvatuksen aloituksesta
Koskela, Laura; Koivu, Eveliina (2019)Laadullinen tutkimuksemme käsittelee vanhempien kokemuksia pienten lasten aloittaessa päiväkodissa. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitkä tekijät päiväkodin henkilökunnan toiminnassa lisäsivät ja vähensivät ... -
Lapsen etu vai perheen oikeus : subjektiivisen päivähoito-oikeuden diskurssit päiväkodin johtajien, vanhempien ja lasten puheessa
Hiltunen, Sanna (2016)Subjektiivinen päivähoito-oikeus on aiheuttanut runsaasti kritiikkiä koko olemassaolonsa ajan. Järjestelmä on koettu yhteiskunnalliseksi ongelmaksi, vaikka todellisuudessa vain murto-osa alle kouluikäisistä lapsista on ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa päiväkodissa
Rousi, Auni; Kantola, Johanna (2020)Päiväkodin aloitus on merkittävä muutos lapselle sekä perheelle, jonka vuoksi aihetta on tärkeää tutkia. Tämä kandidaatintutkielma käsittelee varhaiskasvatuksen opettajien näkemyksiä kasvatusyhteistyöstä lapsen aloittaessa ... -
Tarinoita koulunaloituksesta kehitysvammaisten lasten vanhempien kertomana
Rautiainen, Kirsi (2011)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisia tarinoita kehitysvammaisten lasten vanhemmat kertovat esiopetuksesta kouluun siirtymisestä sekä omista vaikutusmahdollisuuksistaan siirtymässä. Tutkimuksen teoreettisena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.