Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma ja kasvatuskumppanuus yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
Tähtinen, Mervi. LAPSEN VARHAISKASVATUUSSUUNNITELMA JA KASVATUSKUMPPANUUS YKSIKKÖKOHTAISISSA VARHAISKASVATUSSUUNNITELMISSA. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden
laitos, varhaiskasvatuksen yksikkö. Kevät 2011. 91 sivua.
Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää miten yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa (yksikkövasuissa) kuvataan kasvatuskumppanuus ja lapsen varhaiskasvatussuunnitelma (lapsen vasu). Lisäksi tutkimuksen tarkoitus oli selvittää miten yksikkövasuissa kuvataan päiväkotien työntekijöiden, vanhempien ja lasten osallisuus. Sovellan tutkimuksessani laadullista lähestymistapaa. Suurimmaksi osaksi aineisto koostui Itä-Helsingin päivähoidon 11:sta yksikkövasusta. Yhdessä tutkimustulosten osuudessa mukana oli koko Helsingin
alueelta yhteensä 50:ntä yksikkövasua. Kaikki yksikkövasut ovat valittu internetin verkkosivustolta. Tutkimustulokset osoittivat, Itä-Helsingin päivähoidon yksikkövasut, ovat lähes identtisiä keskenään. Ne ovat rakenteeltaan samanlaisia kuin Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet
(2005) ja Helsingin Varhaiskasvatussuunnitelma (2007). Yksikkövasuissa käytettiin eniten nykyistä termiä ”lapsen varhaiskasvatussuunnitelma”, mutta käytössä olivat myös yhä vanhat termit ”hoito- ja kasvatussopimus” ja ”hoito- ja kasvatussuunnitelma”. Lapsen vasun esitettiin olevan kirjallinen suunnitelma ja sopimus lapsen kasvun ja kehityksen tukemiselle. Yksikkövasuissa käytettiin sekä ”kasvatuskumppanuus” että ”yhteistyö” termejä. Yksikkövasuissa esitettiin, että kasvatuskumppanuus on muutakin kuin keskustelua. Tyypillisesti vasuissa esitettiin luetteloita siitä mitä yhteistyö on päivähoidon arjessa. Näitä ovat muun muassa vanhempainillat, päiväkodin juhlat ja vanhempien toimikunnat. Yksikkövasuissa esitetään, että kasvatuskumppanuudessa esiintyy haasteita, jos perheessä on lapsi, joka tarvitsee erityistä tukea. Itä-Helsingin päivähoidon yksikkövasuissa esitetään, että maahanmuuttajataustaiset perheet ovat päivähoidon rikkaus. Kun tarkastelee koko Helsingin päivähoidon yksikkövasuja, tulee toisentyyppinen vastaus, jossa kasvatuskumppanuus maahanmuuttajataustaisten perheiden kanssa esitetään haasteellisena. Itä-Helsingin yksikkövasuissa käytetään me-muotoa, jolla tyypillisesti tarkoitetaan joko pelkästään päiväkotien työntekijöitä tai myös vanhempia. Yksikkövasuissa työntekijöiden osaamista ja tietämystä koros-
tetaan. Vanhempien osallisuus liitetään vahvasti päiväkodin työntekijöiden yhteistyökumppaneiksi. Vanhempien toiveita lapsensa kasvatuksessa huomioidaan päiväkodissa mahdollisuuksien mukaan. Sen sijaan lapsen osallisuus vasunsa laadintaan on vähäinen. Lapsi on arvioinnin kohteena, esimerkiksi hänen suomen kielen- ja leikkitaitojaan arvioidaan. Johtopäätöksissä tarkastelen kasvatuskumppanuutta, lapsen vasua ja eri toimijoiden
osallisuutta yksikkövasujen kahden keskeisen tehtävän valossa. Ensinnäkin yksikkövasut ovat ohjeistuksia työntekijöille, kuinka toimitaan. Toiseksi ne antavat tietoa vanhemmille siitä,miten päiväkodissa toimitaan. Pohdin myös syitä yksikkövasuissa esitettyyn päiväkotien työntekijöiden ja vanhempien runsaaseen sekä lapsen vähäiseen osallisuuteen.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kasvatusyhteistyö ja huoltajien osallisuus kuntakohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
Turunen, Mari (2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa kerrotaan huoltajien kanssa tehtävästä kasvatusyhteistyöstä ja huoltajien osallisuuden mahdollisuuksista. Mitä erilaisia yhteistyön muotoja ... -
Vanhempien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen pedagogisissa asiakirjoissa : tarkastelussa varhaiskasvatus- ja oppimissuunnitelmat sekä HOJKSit
Jouppi, Raija; Ketomäki, Outi (2017)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tukea tarvitsevien lasten vanhempien osallisuutta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, miten vanhempien osallisuus ilmenee tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien lasten ... -
Lapsikäsitys yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
Korsumäki, Paula (2015)TIIVISTELMÄ Korsumäki, Paula. 2015. Lapsikäsitys yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 85 sivua. Tutkimuksen ... -
Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus : päiväkodin vapaan leikin tarkastelu
Hautaniemi, Katja; Virtanen, Minnamari (2014)Lapsen osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Huomion ulkopuolelle ovat kuitenkin jääneet erityistä tukea tarvitsevat lapset ja heidän sosiaalinen osallisuutensa. Tästä syystä aihetta on tärkeää tutkia ja tarkentaa ... -
Osallisuus lapsen luovuuden mahdollistajana varhaiskasvatuksen vuorovaikutustilanteissa
Bågman, Marja-Liisa (2019)Osallisuutta, luovuutta ja niiden synteesiä tulisi edistää varhaiskasvatuksessa ja muillakin koulutusasteilla. Tarvitaan kykyä nähdä uusia mahdollisuuksia ja toimia luovalla tavalla. Tämän laadullisen tutkimuksen aineistona ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.