University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

”Kaapista käyttöön” : lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta

Thumbnail
View/Open
241.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Hänninen, Anni |
Keppo, Niina
Date
2018
Discipline
VarhaiskasvatusEarly Childhood Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta (vasu). Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ajatuksia lapsen vasu on herättänyt lastentarhanopettajissa sekä miten lapsen vasu näkyy päiväkodin arjessa. Aiheen tarkastelu on tärkeää, sillä lapsen uudistunut vasu on otettu käyttöön syksyllä 2017. Lapsen vasua on tutkittu aiemmin jonkin verran, mutta uudistuksen jälkeen tutkimuksia ei ole tehty. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna Keski-Suomen alueella ja siihen osallistui kahdeksan lastentarhanopettajaa. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluna ja aineiston analysoinnissa käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksestamme selvisi, että lapsen vasu on uudistuksen myötä tuonut lastentarhanopettajan työhön mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Lastentarhanopettajat ovat tuoneet lapsen vasun tavoitteet päiväkodin arkeen, arjen rutiinien sekä toiminnan suunnittelun kautta. Lastentarhanopettajien mielestä lapsen vasu on melko luonnollisena osana arkea sen yksinkertaisten ja arjesta nousevien tavoitteiden vuoksi. Lapsen vasuun kirjatut tavoitteet tulisi huomioida ja toiminta tulisi suunnitella niiden pohjalta. Lapsen vasu ja siihen liittyvien uudistusten yhdistäminen varhaiskasvatuksen arkeen on aikaa vievä prosessi. Lastentarhanopettajat kertoivat, että uudistuneen lapsen vasun laatiminen ja arkeen yhdistäminen vaatii harjoittelua, mutta uudistus on viemässä varhaiskasvatusta parempaan suuntaan. ...
Keywords
lapsen varhaiskasvatussuunnitelma kasvatusyhteistyö pedagoginen dokumentointi varhaiskasvatus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201805282816

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4767]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Mä aattelin koko aika, että ne kertoo sitten kun se tulee se siirtymä” : vanhempien kokemuksia kasvatusyhteistyöstä lapsen siirtyessä ryhmästä toiseen päiväkodin sisällä 

    Leskinen, Sari (2022)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä kasvatusyhteistyöstä lapsen päiväkodin sisällä ryhmästä toiseen tapahtuvien siirtymäprosessien aikana. Kasvatusyhteistyötä tarkasteltiin vanhempien näkökulmasta. Aineistona ...
  • Monitoripoliisi vai mediakasvattaja : varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia huoltajien kanssa käydyistä keskusteluista liittyen lapsen median käyttöön 

    Kamula, Leena (2023)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksiin käsitellä huoltajien kanssa lapsen kotona tapahtuvaa mediankäyttöä. Tutkimuksella haetaan tietoa siihen, millaisia asioita on ...
  • Documents in Interaction : A Case Study on Parent–Teacher Meetings (ECEC) 

    Alasuutari, Maarit (Springer VS, 2020)
    Whilst the quality of early childhood education and care (ECEC) is being monitored increasingly closely, various documentation methods and practices that aim at recording and assessing children’s advancement and activities ...
  • Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma ja kasvatuskumppanuus yksikkökohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa 

    Tähtinen, Mervi (2011)
    Tähtinen, Mervi. LAPSEN VARHAISKASVATUUSSUUNNITELMA JA KASVATUSKUMPPANUUS YKSIKKÖKOHTAISISSA VARHAISKASVATUSSUUNNITELMISSA. Varhaiskasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Kasvatustieteiden laitos, ...
  • Vanhempien osallisuus tukea tarvitsevan lapsen pedagogisissa asiakirjoissa : tarkastelussa varhaiskasvatus- ja oppimissuunnitelmat sekä HOJKSit 

    Jouppi, Raija; Ketomäki, Outi (2017)
    Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin tukea tarvitsevien lasten vanhempien osallisuutta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata, miten vanhempien osallisuus ilmenee tehostettua ja erityistä tukea tarvitsevien lasten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre