Monitoripoliisi vai mediakasvattaja : varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia huoltajien kanssa käydyistä keskusteluista liittyen lapsen median käyttöön
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä varhaiskasvatuksen erityisopettajien
kokemuksiin käsitellä huoltajien kanssa lapsen kotona tapahtuvaa mediankäyttöä.
Tutkimuksella haetaan tietoa siihen, millaisia asioita on käsitelty ja kuinka asian
käsittely on toteutunut huoltajien kanssa.
Tutkimus toteutettiin Survey-tutkimuksena, jossa aineistonkeruu
menetelmänä oli kyselylomake. Kyselyn kohdejoukkona oli 16 varhaiskasvatuksen
erityisopettajaa, joista kyselyyn vastasi lopulta 7 ammattilaista. Aineisto analysoitiin
kvalitatiivisesti, teemoittelu menetelmää käyttäen. Tutkimuksessa on hyödynnetty
myös kvantitatiivista otetta.
Tutkimustuloksista selviää, että varhaiskasvatuksen erityisopettajat käyvät
usein keskustelua huoltajien kanssa lapsen mediankäyttötottumuksista.
Erityisopettajat tiedostavat, että lapsen kotona tapahtuva mediankäyttö lisää haasteita
esiopetuksessa. Pulmat näkyvät vuorovaikutussuhteissa, keskittymisen ja
tarkkaavuuden asioissa sekä leikkitaidoissa. Haasteeksi yhteistyössä huoltajien
kanssa koetaan huoltajien keskinäisesti eriävät näkemykset kasvatuksessa, ruutuajan
rajaaminen, silloin kun kotona vanhempia lapsia sekä huoltajan omat
mediankäyttötottumukset.
Tärkeimmät johtopäätökset ovat, että lapsen kotona tapahtuvalla
mediankäytöllä on yhteyttä esiopetuksessa näkyviin haasteisiin. Varhaiskasvatuksen
erityisopettajat toivat esille, että lapsen mediankäytöstä keskustellaan usein huoltajien
kanssa. Se millaiseksi yhteistyö oli rakentunut huoltajien kanssa, oli yhteydessä
siihen, kuinka helpoksi varhaiskasvatuksen erityisopettajat kokivat eri
keskusteluaiheet.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta
Mikkonen, Anssi (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä hyvin toimivasta ammatillisesta yhteistyöstä : "varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kanssa"
Sippola, Pirjo (2015)TIIVISTELMÄ Sippola Pirjo. VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ HYVIN TOIMIVASTA AMMATILLISESTA YHTEISTYÖSTÄ – ”Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kans-sa. ... -
Varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtavoista
Turunen, Tiia (2021)Tutkielman tarkoituksena oli tarkastella varhaiskasvatuksen erityisopettajien työtapoja varhaiskasvatuksen opettajien kokemana. Tutkielmassa selvitettiin, miten varhaiskasvatuksen opettajat kuvaavat varhaiskasvatuksen ... -
Tiedon välittämistä vai perhelähtöistä yhteistyötä? : varhaiskasvatuksen henkilökunnan kokemuksia päivittäisestä yhteistyöstä tukea tarvitsevien lasten vanhempien kanssa
Jansson, Salla (2021)Tässä kehittämistutkimuksessa tarkasteltiin merkityksellisiä tekijöitä vanhempien kanssa toteutettavassa päivittäisessä yhteistyössä varhaiskasvatuksen henkilökunnan näkökulmasta. Lisäksi selvitettiin, miten työntekijät ... -
Kasvatusyhteistyö ja huoltajien osallisuus kuntakohtaisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa
Turunen, Mari (2023)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, mitä paikallisissa varhaiskasvatussuunnitelmissa kerrotaan huoltajien kanssa tehtävästä kasvatusyhteistyöstä ja huoltajien osallisuuden mahdollisuuksista. Mitä erilaisia yhteistyön muotoja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.