Monitoripoliisi vai mediakasvattaja : varhaiskasvatuksen erityisopettajien kokemuksia huoltajien kanssa käydyistä keskusteluista liittyen lapsen median käyttöön
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli perehtyä varhaiskasvatuksen erityisopettajien
kokemuksiin käsitellä huoltajien kanssa lapsen kotona tapahtuvaa mediankäyttöä.
Tutkimuksella haetaan tietoa siihen, millaisia asioita on käsitelty ja kuinka asian
käsittely on toteutunut huoltajien kanssa.
Tutkimus toteutettiin Survey-tutkimuksena, jossa aineistonkeruu
menetelmänä oli kyselylomake. Kyselyn kohdejoukkona oli 16 varhaiskasvatuksen
erityisopettajaa, joista kyselyyn vastasi lopulta 7 ammattilaista. Aineisto analysoitiin
kvalitatiivisesti, teemoittelu menetelmää käyttäen. Tutkimuksessa on hyödynnetty
myös kvantitatiivista otetta.
Tutkimustuloksista selviää, että varhaiskasvatuksen erityisopettajat käyvät
usein keskustelua huoltajien kanssa lapsen mediankäyttötottumuksista.
Erityisopettajat tiedostavat, että lapsen kotona tapahtuva mediankäyttö lisää haasteita
esiopetuksessa. Pulmat näkyvät vuorovaikutussuhteissa, keskittymisen ja
tarkkaavuuden asioissa sekä leikkitaidoissa. Haasteeksi yhteistyössä huoltajien
kanssa koetaan huoltajien keskinäisesti eriävät näkemykset kasvatuksessa, ruutuajan
rajaaminen, silloin kun kotona vanhempia lapsia sekä huoltajan omat
mediankäyttötottumukset.
Tärkeimmät johtopäätökset ovat, että lapsen kotona tapahtuvalla
mediankäytöllä on yhteyttä esiopetuksessa näkyviin haasteisiin. Varhaiskasvatuksen
erityisopettajat toivat esille, että lapsen mediankäytöstä keskustellaan usein huoltajien
kanssa. Se millaiseksi yhteistyö oli rakentunut huoltajien kanssa, oli yhteydessä
siihen, kuinka helpoksi varhaiskasvatuksen erityisopettajat kokivat eri
keskusteluaiheet.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Huoltajien kanssa tehtävän kasvatusyhteistyön haasteet konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien näkökulmasta
Mikkonen, Anssi (2020)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin kvantitatiivisilla menetelmillä sitä, missä määrin erilaiset tekijät vaikeuttavat huoltajien kanssa tehtävää kasvatusyhteistyötä konsultoivien varhaiskasvatuksen erityisopettajien ... -
”Wilma on nykyään vähä niinku sellainen työpaikan oma sosiaalisen median kommenttikenttä” : luokanopettajien kokemuksia huoltajien kanssa tehdystä yhteistyöstä
Laitamäki, Juho-Erik (2024)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien kokemuksia huoltajien kanssa tehdystä yhteistyöstä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää minkälaiseksi opettajat kokevat yhteistyön toteuttamisen sekä mitkä tekijät ... -
Varhaiskasvatuksen erityisopettajien käsityksiä hyvin toimivasta ammatillisesta yhteistyöstä : "varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kanssa"
Sippola, Pirjo (2015)TIIVISTELMÄ Sippola Pirjo. VARHAISKASVATUKSEN ERITYISOPETTAJIEN KÄSITYKSIÄ HYVIN TOIMIVASTA AMMATILLISESTA YHTEISTYÖSTÄ – ”Varhaiskasvatuksen erityisopettaja on joka paikan höylä, se tekee yhteistyötä kaikkien kans-sa. ... -
Ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin ja koulun kanssa sekä esikoulusta peruskouluun siirtymisen nivelvaiheesta
Päivärinta, Pinja (2024)Tässä tutkimuksessa tarkastellaan ulkomaalaistaustaisten huoltajien kokemuksia yhteistyöstä päiväkodin sekä peruskoulun henkilökunnan kanssa. Tutkimuksen tavoitteena on lisätä ymmärrystä moninaisuudesta koulumaailmassa ja ... -
Yhdessä vai erikseen? : varhaiskasvatuksen opettajien ja erityisopettajien kokemuksia ja käsityksiä yhteisopetuksesta
Iso-Kuortti, Hanna; Kinnunen, Mia (2024)Varhaiskasvatuslain (2018) uudistus 1.8.2022 sisälsi ensimmäistä kertaa kirjauksen lapsen tuesta vahvistaen inklusiivista varhaiskasvatusta. Tehty lakimuutos edellyttää opettajilta ja erityisopettajilta uudenlaisten ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.