Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorHänninen, Anni
dc.contributor.authorKeppo, Niina
dc.date.accessioned2018-05-28T07:34:53Z
dc.date.available2018-05-28T07:34:53Z
dc.date.issued2018
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58149
dc.description.abstractTässä kandidaatintutkielmassa tarkastellaan lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta (vasu). Tutkimuksessa selvitettiin, millaisia ajatuksia lapsen vasu on herättänyt lastentarhanopettajissa sekä miten lapsen vasu näkyy päiväkodin arjessa. Aiheen tarkastelu on tärkeää, sillä lapsen uudistunut vasu on otettu käyttöön syksyllä 2017. Lapsen vasua on tutkittu aiemmin jonkin verran, mutta uudistuksen jälkeen tutkimuksia ei ole tehty. Tutkimus toteutettiin teemahaastatteluna Keski-Suomen alueella ja siihen osallistui kahdeksan lastentarhanopettajaa. Haastattelut tehtiin yksilöhaastatteluna ja aineiston analysoinnissa käytimme aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksestamme selvisi, että lapsen vasu on uudistuksen myötä tuonut lastentarhanopettajan työhön mahdollisuuksia, mutta myös haasteita. Lastentarhanopettajat ovat tuoneet lapsen vasun tavoitteet päiväkodin arkeen, arjen rutiinien sekä toiminnan suunnittelun kautta. Lastentarhanopettajien mielestä lapsen vasu on melko luonnollisena osana arkea sen yksinkertaisten ja arjesta nousevien tavoitteiden vuoksi. Lapsen vasuun kirjatut tavoitteet tulisi huomioida ja toiminta tulisi suunnitella niiden pohjalta. Lapsen vasu ja siihen liittyvien uudistusten yhdistäminen varhaiskasvatuksen arkeen on aikaa vievä prosessi. Lastentarhanopettajat kertoivat, että uudistuneen lapsen vasun laatiminen ja arkeen yhdistäminen vaatii harjoittelua, mutta uudistus on viemässä varhaiskasvatusta parempaan suuntaan.fi
dc.format.extent46
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherlapsen varhaiskasvatussuunnitelma
dc.subject.otherkasvatusyhteistyö
dc.subject.otherpedagoginen dokumentointi
dc.title”Kaapista käyttöön” : lastentarhanopettajien kokemuksia lapsen varhaiskasvatussuunnitelmasta
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201805282816
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosKasvatustieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineVarhaiskasvatusfi
dc.contributor.oppiaineEarly Childhood Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi104
dc.subject.ysovarhaiskasvatus
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright