Pelillistämisen hyödyntäminen työympäristössä
Pelillistäminen on nostanut suosiotaan yrityskäytössä viime aikoina. Kyseessä on kirjallisuuskatsaus pelillistämisestä, jonka tarkoituksena on tutkia pelillistämisen käyttöä yrityksissä muissa tarkoituksissa kuin markkinoinnissa. Pelillistäminen perustuu pelimekaniikkojen käyttämiseen ja ne tuottavat hyötyä erilaisten dynamiikkojen muodossa.
Monet yritykset ovat käyttäneet pelillistämistä onnistuneesti, mutta tutkimukset kertovat, että pelillistäminen voi myös aiheuttaa haittoja yritykselle ja sen työntekijöille.
Pelillistämistä on kritisoitu viime aikoina sen mahdollisen hyväksikäytön vuoksi, mutta konklusiivisia todisteita tällaisesta ei ole löytynyt. Gamification has become progressively more popular in corporate use during the last couple years. This is a literature review on the subject of gamification. The purpose of this review is to find insight about the usage of gamification in corporations outside of marketing. Gamification is based in the use of mechanics that produce different dynamics that benefit the player and the company. Many companies have succesfully utilised gamification but research shows that gamification can also cause harm both to the company itself and it's employees.
Gamification has been recently critizised for it's potential for abuse but no conclusive evidence to prove this hasn't been found.
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5362]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pelillistämisen hyödyntäminen tutkimus- ja yrityskäyttöön suunnatuissa sovelluksissa ja palveluissa
Haka, Santeri (2021)Pelillistämisen käyttö on yleistynyt viime aikoina huomattavasti eri aloilla. Tämä tutkielma pyrkii selvittämään, miten tutkimus- ja yrityskäyttöön tarkoitetuissa sovelluksissa ja palveluissa voi hyödyntää pelillisyyttä. ... -
Pelillistämisen hyödyntäminen liikunnallisissa mobiilihyvinvointisovelluksissa
Romo, Mira (2015)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää liikunnallisten mobiilihyvinvointisovellusten käyttöä ja sovellusten käytön vaikutusta liikuntamotivaatioon. Tutkimustavoitteena on selvittää miten käyttäjät hyödyntävät ... -
Pelillistämisen hyödyntäminen Ilmavoimien lentokoulutusvaiheen 4 taktisessa koulutuksessa
Taskinen, Jari-Matti (2021)Pelillistäminen tietojärjestelmätieteellisenä ilmiönä ilmentää teknologisen kehityksen myötävaikutusta ihmisten ja (tieto)järjestelmien väliseen vuorovaikutukseen ja niiden taustalla käytettäviin suunnittelumenetelmiin. ... -
Digitaalisten mielenterveysinterventioiden käytön motivointi pelillistämisen avulla
Höykinpuro, Jussi-Matti (2024)Digitaalisilla mielenterveysinterventioilla on tutkittu olevan kyky lievittää mielenterveydellisiä ongelmia, mutta niiden käyttöön sitoutuminen on jättänyt toivomisen varaa. Pelillistäminen voi tyydyttää psykologisia ... -
Videopelien ja pelillistämisen hyödyt lukuaineiden ja vieraiden kielten opetuksessa
Mäenpää, Paulus (2019)Kanditaatin tutkielmassa tutkitaan videopelien ja pelillistämisen käytöstä saatavia hyötyjä lukuaineiden ja vieraiden kielten opetuksessa. Tutkielman tarkoitus on selvittää, onko videopeleistä hyötyä opetuksessa ja mitä ...