Digitaalisten mielenterveysinterventioiden käytön motivointi pelillistämisen avulla
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Digitaalisilla mielenterveysinterventioilla on tutkittu olevan kyky lievittää mielenterveydellisiä ongelmia, mutta niiden käyttöön sitoutuminen on jättänyt toivomisen varaa. Pelillistäminen voi tyydyttää psykologisia tarpeita, joka voi motivoida jatkamaan palvelun käyttöä. Pelillistetyillä digitaalisilla mielenterveysinterventioilla vaikuttaa olevan maltillisia
tai pieniä vaikutuksia kohdennettuihin mielenterveydellisiin ongelmiin, mutta pelillistäminen itsessään ei välttämättä vaikuta sitoutumiseen tai hoidon tehoon. Digital mental health interventions have shown promise in treating mental health
problems, but adherence to the interventions has been an issue. Gamification can motivate the usage of a service by satisfying users basic psychological needs. Gamified digital mental health apps show moderate or small positive results in treating mental health problems. However, gamification doesn’t necessarily increase engagement or the efficacy of the intervention.
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mental health service users’ and professionals’ relationship with games and gaming
Hopia, Hanna; Siitonen, Marko; Raitio, Katja (Sage Publications Ltd., 2018)Background Games and elements of gamification can be utilized in mental healthcare to provide customized interventions for the service users. However, very little evidence exists as to what kind of experiences service ... -
Pelillistämisen vaikutus motivaatioon
Niskakoski, Panu (2019)Pelillistämisen implementointia erilaisiin sovelluksiin ja aktiviteetteihin on viimevuosina alettu hyödyntämään lisääntyvissä määrin. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan mitä pelillistäminen terminä tarkoittaa, ... -
Pelillistämisen vaikutus oppilaiden opiskelumotivaatioon ja oppimiseen biologian lukio-opetuksessa
Auerniitty, Aarni (2019)Tietokone- ja konsolipelit ovat hyvin suosittuja nuorten keskuudessa. Siten elektronisten pelien sisällyttäminen opetukseen tuntuu luontevalta. Pelien on todettu hyödyttävän monien eri-ikäisten oppilaiden oppimista ja ... -
Pelillistämisen hyödyntäminen liikunnallisissa mobiilihyvinvointisovelluksissa
Romo, Mira (2015)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää liikunnallisten mobiilihyvinvointisovellusten käyttöä ja sovellusten käytön vaikutusta liikuntamotivaatioon. Tutkimustavoitteena on selvittää miten käyttäjät hyödyntävät ... -
Pelillistäminen ja sen vaikutukset opiskelumotivaatioon
Kaski, Jussi (2020)Tämä tutkielma tehdään kirjallisuuskatsauksena ja se keskittyy pelillistämiseen sekä sen vaikutuksiin opiskelumotivaatiossa. Tutkielman tavoitteena on esitellä aiheesta tehtyä tutkimusta, niiden tuloksia sekä laajentaa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.