Kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus
Tekijät
Päivämäärä
2018Pääsyrajoitukset
Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat..
Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää alakouluikäisten lasten kouluun kiinnittymisen ja koulumenestyksen välistä yhteyttä. Tutkimuksen metodi oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Systemaattisen kirjallisuuskat-sauksen periaatteiden mukaisella kirjallisuushaulla löysin tutkielmaani 8 kriteerit täyttävää tutkimusta. Analysoin tutkimukset laadullista sisällönanalyysiä käyttäen ja rakensin tuloksista kuvailevan katsauksen mukaisen synteesin.
Tutkimustulosten perusteella kouluun kiinnittyminen on merkittä-vä tekijä alakouluikäisten lasten koulussa menestymiselle. Kahdeksasta tutkimuksesta seitsemän tulokset puhuivat tämän positiivisen yhteyden olemassaolon puolesta. Ainoastaan yhdessä lukutaitoa koskeneessa tutkimuksessa ei havaittu kiinnittymisen vaikuttaneen lasten oppimiseen. Tässäkin tutkimuksessa keskityttiin vain kiinnittymisen behavioraaliseen ulottuvuuteen, eikä muiden ulottuvuuksien mahdollista vaikutusta oppimiseen käsitelty lainkaan. Kouluun kiinnittymisen eri ulottuvuudet näyttäisivät käsiteltyjen tutkimusten valossa vaikuttavan koulumenestykseen eri tavoin.
Lapsen oman ominaisuudet (itseohjautuvuus, korkeat odotukset omaa koulutusta kohtaan) ja häntä ympäröivät ulkoiset olosuhteet (opettaja-oppilas-suhde, vertaissuhteet, vanhemmat, koulun ilmapiiri ym.) näyttävät tässä tutkielmassa käsiteltyjen artikkeleiden perusteella vaikuttavan kouluun kiinnittymiseen ja tätä kautta oppilaan koulumenestykseen. Erityisesti opettajan ja oppilaan välisellä suhteella näyttäisi olevan suuri merkitys kouluun kiinnittymiselle ja oppilaan menestykselle koulussa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28039]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Toiminnallinen kouluun kiinnittyminen ala- ja yläkoulun nivelvaiheessa
Koivu, Eerikki (2016)Tässä tutkimuksessa selvitettiin oppilaiden yläkoulun 7. luokalla raportoimaa toiminnallista kiinnittymistä ja sitä mahdollisesti ennustavia alakoulun 6. luo-kan tekijöitä. Ala- ja yläkoulun välisen nivelvaiheen tutkiminen ... -
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ... -
Opettajien tulkinnat kouluun kiinnittymisestä
Kolehmainen, Sari; Savela, Minna (2013)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä kouluun kiinnittymisen osa-alueita opettajat pitävät tärkeinä oppimisessa ja opettamisessa. Lisäksi selvitettiin taustamuuttujien (sukupuoli, opetuskokemus, opetustehtävä, ... -
Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen
Petäinen, Aino (2018)Tutkimuksessa tarkasteltiin koulun ilmapiiritekijöiden yhteyttä opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin opettajien arvioimien koulun toiminnallisten ... -
Yläkoulun poikien kokemuksia kouluun kiinnittymisestä
Lonkila,Pekka; Lähderinne, Sakari (2017)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät ovat yhteydessä kouluun kiinnittymisen kokemukseen ja kouluun kiinnittymättömyyteen yläkouluikäisten poikien keskuudessa. Tutkimuksen avulla pyritään ymmärtämään ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.