Koulun ilmapiiritekijöiden yhteys opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen
Tutkimuksessa tarkasteltiin koulun ilmapiiritekijöiden yhteyttä opettaja-oppilassuhteisiin ja oppilaiden kouluun kiinnittymiseen. Tutkimuksen ensimmäisessä vaiheessa selvitettiin opettajien arvioimien koulun toiminnallisten ilmapiiritekijöiden (yhteistyö, päätöksenteko, opetuksen innovatiivisuus ja koulun resurssit) yhteyttä opettaja-oppilassuhteisiin, joka kuvaa opettajien arviota henkilökunnan ja oppilaiden suhteiden myönteisyydestä (missä määrin koulun oppilaat suhtautuivat heihin arvostavasti, olivat yhteystyöhaluisia ja motivoituneita). Tutkimuksen toisessa vaiheessa selvitettiin opettajien arvioimien koulun toiminnallisten ilmapiiritekijöiden yhteyttä oppilaiden itsearvioimaan emotionaaliseen, kognitiiviseen ja toiminnalliseen kouluun kiinnittymiseen. Tutkimusaineisto koostui Alkuportaat-seurantatutkimuksen kuudennen luokan opettajien (n = 98) ja oppilaiden (n = 1824) kyselyistä. Opettajat arvioivat koulun ilmapiiritekijöitä, ja oppilaat tekivät itsearviointeja koskien emotionaalista, kognitiivista sekä toiminnallista kiinnittymistä. Muuttujien välisiä yhteyksiä tarkastelevat analyysit toteutettiin käyttäen lineaarista regressioanalyysiä sekä monimuuttujaregressioanalyysiä.
Tulosten mukaan koulun toiminnallisista ilmapiiritekijöistä opettajien kokemus yhteistyöstä ja koulun resursseista olivat suuntaa antavasti yhteydessä myönteisiin opettaja-oppilassuhteisiin, mutta varsinaisia tilastollisesti merkitseviä yhteyksiä muuttujien välillä ei löytynyt. Opetuksen innovatiivisuuden havaittiin olevan suuntaa antavasti yhteydessä oppilaiden raportoimaan kognitiiviseen kiinnittymiseen. Vaikka tutkimuksen tulokset eivät osoittaneet vahvoja yhteyksiä, ne viittaavat siihen, että koulun ilmapiiritekijöiden vaikutukset opettajiin ja oppilaisiin ovat hienovaraisia, ja alueella tarvitaan lisää tutkimusta.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta
Himanko, Nina; Honkanen, Jarmo (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata luokanopettajien käsityksiä oppilaan kouluun kiinnittymisestä ja sen tukemisesta. Tutkimuksessa tarkasteltiin sitä, millaisia käsityksiä luokanopettajilla on oppilaan kouluun ... -
Opettajien tulkinnat kouluun kiinnittymisestä
Kolehmainen, Sari; Savela, Minna (2013)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää mitä kouluun kiinnittymisen osa-alueita opettajat pitävät tärkeinä oppimisessa ja opettamisessa. Lisäksi selvitettiin taustamuuttujien (sukupuoli, opetuskokemus, opetustehtävä, ... -
Opettajan ja oppilaan välisen suhteen yhteys oppilaan kouluun sitoutumisessa
Muhonen, Heli; Rajalahti, Annukka (2014) -
Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
Kanerva, Sanna (2022)Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla ... -
Viides- ja kuudesluokkalaisten oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymiseen vaikuttavista tekijöistä
Korpio-Mäkelä, Liisa; Sandberg , Susanne (2022)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää 5.–6. luokan oppilaiden käsityksiä kouluun kiinnittymistä edistävistä ja haittaavista tekijöistä. Lapsilähtöinen tutkimus korostui kaikissa tutkimuksen vaiheissa. Tutkimuksen ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.