dc.contributor.advisor | Hakala, Juha | |
dc.contributor.author | Keränen, Kim | |
dc.date.accessioned | 2018-05-22T08:33:26Z | |
dc.date.available | 2018-05-22T08:33:26Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/58055 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkielman tarkoitus oli selvittää alakouluikäisten lasten kouluun kiinnittymisen ja koulumenestyksen välistä yhteyttä. Tutkimuksen metodi oli systemaattinen kirjallisuuskatsaus. Systemaattisen kirjallisuuskat-sauksen periaatteiden mukaisella kirjallisuushaulla löysin tutkielmaani 8 kriteerit täyttävää tutkimusta. Analysoin tutkimukset laadullista sisällönanalyysiä käyttäen ja rakensin tuloksista kuvailevan katsauksen mukaisen synteesin.
Tutkimustulosten perusteella kouluun kiinnittyminen on merkittä-vä tekijä alakouluikäisten lasten koulussa menestymiselle. Kahdeksasta tutkimuksesta seitsemän tulokset puhuivat tämän positiivisen yhteyden olemassaolon puolesta. Ainoastaan yhdessä lukutaitoa koskeneessa tutkimuksessa ei havaittu kiinnittymisen vaikuttaneen lasten oppimiseen. Tässäkin tutkimuksessa keskityttiin vain kiinnittymisen behavioraaliseen ulottuvuuteen, eikä muiden ulottuvuuksien mahdollista vaikutusta oppimiseen käsitelty lainkaan. Kouluun kiinnittymisen eri ulottuvuudet näyttäisivät käsiteltyjen tutkimusten valossa vaikuttavan koulumenestykseen eri tavoin.
Lapsen oman ominaisuudet (itseohjautuvuus, korkeat odotukset omaa koulutusta kohtaan) ja häntä ympäröivät ulkoiset olosuhteet (opettaja-oppilas-suhde, vertaissuhteet, vanhemmat, koulun ilmapiiri ym.) näyttävät tässä tutkielmassa käsiteltyjen artikkeleiden perusteella vaikuttavan kouluun kiinnittymiseen ja tätä kautta oppilaan koulumenestykseen. Erityisesti opettajan ja oppilaan välisellä suhteella näyttäisi olevan suuri merkitys kouluun kiinnittymiselle ja oppilaan menestykselle koulussa. | fi |
dc.format.extent | 60 | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | kiinnittyminen | |
dc.subject.other | behavioraalinen | |
dc.subject.other | kognitiivinen | |
dc.subject.other | emotionaalinen | |
dc.subject.other | koulumenestys | |
dc.subject.other | kompetenssi | |
dc.subject.other | systemaattinen kirjallisuuskatsaus | |
dc.title | Kouluun kiinnittymisen yhteys koulumenestykseen - Systemaattinen kirjallisuuskatsaus | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201805222708 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | koulu (ilmiöt) | |
dc.subject.yso | opettaja-oppilassuhde | |
dc.subject.yso | vertaissuhteet | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.accessrights | Tekijä ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyösemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.. | fi |
dc.rights.accessrights | The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities). | en |
dc.type.okm | G2 | |