Peruskoulun oppilaanohjaajien kokemuksia koko koulu ohjaa -ajattelun toteutumisesta
2018:82 | 2019:101 | 2020:115 | 2021:143 | 2022:128 | 2023:146 | 2024:156 | 2025:4
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia
peruskoulun oppilaanohjaajilla on koko koulu ohjaa -ajattelun toteutumisesta
työyhteisöissään ja erityisesti aineenopettajien toteuttamana. Tutkimuksen
kannalta kiinnostavaa on, millaisia ohjauksellisia käytäntöjä kouluissa on. Koko
koulun ohjausvastuuta on pyritty kehittämään jo vuoden 2004 perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteissa ja nyt vuoden 2014 perusteissa se on tuotu
entistä laajempana ajatteluna opettajuuteen ja koulujen toimintakulttuuriin.
Tutkimusaineisto kerättiin 5.10.–29.11. 2017 haastattelemalla seitsemää
peruskoulun oppilaanohjaaja Keski-Suomesta ja Uudeltamaalta. Haastattelut
toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, joiden perustana
käytettiin holistista ohjausmallia, johon kuuluu oppimaan oppimisen ohjaus,
kasvun ja kehityksen ohjaus sekä elämänsuunnittelun ja uravalinnan ohjaus.
Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia, jonka avulla
aineistosta eroteltiin erilaisia merkitysluokkia alaluokkien ja yläluokkien kautta
pääluokkiin, joita syntyi lopulta kolme.
Oppilaanohjaajat kokivat koulunsa ohjausajattelun olevan kokonaisuudessaan
hyvin hoidettu, vaikka he näkivät siinä myös kehittämistä. Oppilaanohjaajien
kokemusten mukaan aineenopettajat ottavat työssään huomioon kaikki kolme
holistisen ohjauksen osa-aluetta. Oman roolinsa oppilaanohjaajat näkivät
koordinoivana ja konsultoivana suhteessa koko koulun ohjausajatteluun.
Yhteistyötä pidettiin tärkeänä ohjauksellisissa asioissa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29752]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oppilaanohjaajien käsityksiä yläkoululaisten sosiaalisen jännittämisen helpottamisesta
Ahlholm, Eveliina (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaanohjaajien käsityksiä yläkoululaisten sosiaalisen jännittämisen helpottamisesta. Tutkimuksessa hyödynnettiin fenomenografista lähestymistapaa. Kyseessä on kvalitatiivinen ... -
Work Experience Placements in Lower Secondary Education in Nordic Countries
Kettunen, Jaana; Skovhus, Randi; Røise, Petra; Rosvall, Per-Åke; Einarsdóttir, Arnheiður; Eshaghbeigi-Hosseini, Mahtab (Stockholm University Press, 2023)Tämän artikkelin tarkoituksena on kuvata ja analysoida perusopetuksen työelämään tutustumisjaksoja Pohjoismaissa. Artikkeli keskittyy siihen, miten ja missä määrin perusopetuksen työelämään tutustumisjaksot on formalisoitu ... -
Millä perusteilla peruskoulun päättävät nuoret tekevät koulutusvalintansa
Oksanen, Miia (2014)Nuoret joutuvat ison valinnan eteen peruskoulun lopun lähestyessä heidän valitessaan minne hakevat koulutukseen toiselle asteelle. Joillekin nuorille valinta on ollut itsestään selvä jo jopa pienestä lapsesta saakka, ... -
Millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa?
Taurén, Juuli-Anna; Kotiranta, Pauliina (2021)Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa. Tutkielman aineistona olemme saaneet hyödyntää osa-aineistoa laajasta Opinto-ohjauksen ... -
Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden kokemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta
Honkonen-Seppälä, Maarit (2009)Tutkimuksessa kuvataan Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ko-kemuksia henkilökohtaisesta opintojen ohjauksesta. Aineisto koostuu 23:n syksyllä 2003 aloittaneen opiskelijan kirjoitelmista, joissa käsiteltiin ...