dc.contributor.advisor | Puukari, Sauli | |
dc.contributor.author | Puputti, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2018-03-26T17:15:40Z | |
dc.date.available | 2018-03-26T17:15:40Z | |
dc.date.issued | 2018 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1862963 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/57429 | |
dc.description.abstract | Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kokemuksia
peruskoulun oppilaanohjaajilla on koko koulu ohjaa -ajattelun toteutumisesta
työyhteisöissään ja erityisesti aineenopettajien toteuttamana. Tutkimuksen
kannalta kiinnostavaa on, millaisia ohjauksellisia käytäntöjä kouluissa on. Koko
koulun ohjausvastuuta on pyritty kehittämään jo vuoden 2004 perusopetuksen
opetussuunnitelman perusteissa ja nyt vuoden 2014 perusteissa se on tuotu
entistä laajempana ajatteluna opettajuuteen ja koulujen toimintakulttuuriin.
Tutkimusaineisto kerättiin 5.10.–29.11. 2017 haastattelemalla seitsemää
peruskoulun oppilaanohjaaja Keski-Suomesta ja Uudeltamaalta. Haastattelut
toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina, joiden perustana
käytettiin holistista ohjausmallia, johon kuuluu oppimaan oppimisen ohjaus,
kasvun ja kehityksen ohjaus sekä elämänsuunnittelun ja uravalinnan ohjaus.
Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysia, jonka avulla
aineistosta eroteltiin erilaisia merkitysluokkia alaluokkien ja yläluokkien kautta
pääluokkiin, joita syntyi lopulta kolme.
Oppilaanohjaajat kokivat koulunsa ohjausajattelun olevan kokonaisuudessaan
hyvin hoidettu, vaikka he näkivät siinä myös kehittämistä. Oppilaanohjaajien
kokemusten mukaan aineenopettajat ottavat työssään huomioon kaikki kolme
holistisen ohjauksen osa-aluetta. Oman roolinsa oppilaanohjaajat näkivät
koordinoivana ja konsultoivana suhteessa koko koulun ohjausajatteluun.
Yhteistyötä pidettiin tärkeänä ohjauksellisissa asioissa. | |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (104 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.title | Peruskoulun oppilaanohjaajien kokemuksia koko koulu ohjaa -ajattelun toteutumisesta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201803261849 | |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.date.updated | 2018-03-26T17:15:40Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | ohjaus | |
dc.subject.yso | oppilaanohjaus | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |