Oppilaanohjaajien käsityksiä yläkoululaisten sosiaalisen jännittämisen helpottamisesta
Authors
Date
2023Copyright
© The Author(s)
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää oppilaanohjaajien käsityksiä yläkoululaisten sosiaalisen jännittämisen helpottamisesta. Tutkimuksessa hyödynnettiin fenomenografista lähestymistapaa. Kyseessä on kvalitatiivinen tutkimus ja aineiston keruun menetelmänä käytettiin puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina ja niihin osallistui seitsemän yläkoulussa työskentelevää oppilaanohjaajaa. Aineisto analysoitiin fenomenografista analysointimenetelmää soveltaen.
Tutkimustulosten perusteella oppilaanohjaajien käsitykset yläkoululaisten sosiaalisen jännittämisen helpottamisesta jakaantuivat oppilaanohjaajan olemukseen liittyviin tekijöihin, jännittämisen huomioimiseen eri tavoin ryhmätilanteissa sekä vapauttavan kohtaamisen keinoihin yksilöohjaustilanteissa. Lisäksi jännittävän oppilaan tukeminen eri tavoin nähtiin tärkeänä sosiaalisen jännit-tämisen helpottamiseksi. Sosiaalinen jännittäminen on yhteydessä muun muassa erilaisiin koulunkäynnin haasteisiin, matalampiin koulutustavoitteisiin sekä mielenterveysongelmiin, joten sen helpottaminen on tärkeää ongelmien kasautumisen ennaltaehkäisemiseksi.
Jatkotutkimuksissa voitaisiin kartoittaa esimerkiksi oppilaiden kokemuksia sosiaaliseen jännittämiseen saamastaan tuesta sekä sitä, millaisia valmiuksia opet-tajilla tai oppilaanohjaajilla on kohdata ja tukea jännittämisen kanssa kamppailevia oppilaita.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Muutoksista mahdollisuuksiin : ohjauksen uutta identiteettia etsimässä
Nissilä, Pia; Varis, Eija; Parkkinen, Juha; Puukari, Sakari; Lairio, Marjatta; Puukari, Sauli (Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitos, 2001) -
Career experts' conceptions of systems development in lifelong guidance
Kettunen, Jaana; Barnes, Sally-Anne; Bimrose, Jenny; Brown, Alan; Vuorinen, Raimo (Springer, 2023)This article reports the findings from a phenomenographic study of career experts’ conceptions of systems development in lifelong guidance settings. The results show that conceptions of systems development in lifelong ... -
Career experts’ conceptions of innovation in career development
Kettunen, Jaana (Springer, 2023)This article reports the findings from a phenomenographic investigation into career experts’ conceptions of innovation in career development. The results show that conceptions of innovation in career development varied ... -
Ohjausalan toimijoiden käsityksiä ohjauksen innovaatioista
Kettunen, Jaana (ELO-ryhmä; Työ- ja elinkeinoministeriö; Opetus- ja kulttuuriministeriö, 2022) -
"Tää eettisyys on jo niinku opon työn ytimessä" : opinto-ohjaajien käsityksiä ohjaustyön eettisistä ristiriidoista
Jaakonaho, Kaisa; Manninen, Merja (2019)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät ohjaustyön eettiset ristiriidat ja miten he ovat niitä ratkaisseet. Tuomalla esille käsityksiä haluamme nostaa ...