Millä perusteilla peruskoulun päättävät nuoret tekevät koulutusvalintansa
Nuoret joutuvat ison valinnan eteen peruskoulun lopun lähestyessä heidän valitessaan minne hakevat koulutukseen toiselle asteelle. Joillekin nuorille valinta on ollut itsestään selvä jo jopa pienestä lapsesta saakka, joillekin valinta on selkeytynyt pari vuotta ennen peruskoulun loppumista ja osalle valinnan tekeminen on ollut pitkä prosessi, jossa lopullinen ratkaisu on voinut tulla vasta viime hetkillä.
Monet tekijät vaikuttavat siihen, mihin nuori hakee koulutukseen peruskoulun jälkeen. Lähdinkin tässä pro gradu –työssäni tutkimaan mitkä tekijät tai henkilöt nuorten itsensä mielestä vaikuttavat heidän koulutusvalintoihin. Lisäksi tutkin, millaisia ajatuksia ja tunteita nuorille heräsi hakuprosessin aikana ja sen jälkeen sekä sitä, kuinka he kokivat oppilaanohjaajaltaan saaman tuen koulutusvalinnassa.
Tutkimukseni kohderyhmänä oli 38 nuorta, jotka olivat juuri tehneet yhteishaun eli koulutusvalinnan toiselle asteelle. Tutkimuksen toteutin kyselylomakkeella, jossa oli avoimia kysymyksiä. Analyysimenetelmänä käytin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä ja teemoittelua.
Tutkimustuloksista kävi selville, että merkityksellisin tekijä peruskoulusta toiselle asteelle haettaessa on kiinnostus alaa kohtaan. Henkilöistä, jotka vaikuttivat valintaan, mainittiin useimmiten omat vanhemmat, sisarukset tai ystävät ja kaverit. Valinnan tekemisen vaikeudesta kertoo se, että lähes puolet tutkimukseni nuorista kertoivat valinnan olleen vaikea.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Sit mä tajusin, et tonne mä haen" : abiturienttien käsityksiä ammatin- ja koulutusvalinnasta sekä ammatinvalinnanohjauksesta lukiossa
Hytönen, Kaisu; Kananen, Katri (2011)Ammatin- ja koulutusvalintaprosessi on nuorille ajankohtainen asia ensimmäisen kerran jo peruskoulun lopun lähestyessä. Lukion valinneet taas joutuvat pohtimaan ammatinvalinta-asioita perusteellisesti jopa ensimmäiseltä ... -
Itsestään selvä valinta? : peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten koulutusvalinnan perusteiden diskurssianalyyttista tarkastelua
Pietinen, Saara (2015)Tämä pro gradu -tutkielma tarkastelee yhdeksäsluokkalaisten puhetta toisen asteen koulutusvalinnasta ja siinä esiintyviä kulttuurisia merkityksiä. Merkityksiä tarkastellaan ohjauksen näkökulmasta suhteessa sekä aikaisempaan ... -
Koulutusvalintojen taustavaikuttimien huomioon ottaminen ohjauksessa
Rämö, Tuomas (2010)Tutkielmassa paneudutaan yksilön mielikuvien ja mielipiteiden kautta tapahtuvaan koulutusvalintaan. Ihmisellä on ainutlaatuisia kokemuksia, jotka vaikuttavat eri tavoin. Mistä syy valinnalle syntyy? Jokaisella ihmisellä ... -
Kerrottu koulutusvalinta : neljän nuoren koulutusvalintaprosessi seitsemän vuoden ajalta
Stenius, Heli (2017)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, minkälaisena koulutusvalintaprosessi näyttäytyy nuorten kertomana ja miten nuoret positioivat itseään koulutusvalinnan tekijöinä. Tavoitteena on tuoda esille miten koulutusvalintaprosessi ... -
Tietoinen valinta vai sattumaa? : mikä saa nuoren tekemään valinnan lukion ja ammattikoulun välillä?
Huurinainen, Niina (2010)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.