Millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa?

Abstract
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa. Tutkielman aineistona olemme saaneet hyödyntää osa-aineistoa laajasta Opinto-ohjauksen ammattilaiset työssään eli OHJAT –seurantatutkimuksen kokonaisuudesta, jossa tutkitaan kaikissa oppilaitoskonteksteissa toimivien opinto-ohjaajien koulutusta, työuria, työnkuvia sekä työhyvinvointia (ks. Rantanen, Mäkikangas, Puukari & Silvonen, 2020; Rantanen, Silvonen, Koskela & Puukari, 2020; Rantanen, 2019; Rantanen & Silvonen, 2018). Tutkimusaineisto on kerätty keväällä 2020 haastattelemalla eri koulutusasteilla toimivia opinto-ohjaajia. Tämän tutkielman aineistona on 11 peruskoulun opinto-ohjaajan haastattelua. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja aineisto on analysoitu laadullisesti, aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaattein. Analyysin tuloksena muodostui neljä pääluokkaa. Muuttuva työelämä pääluokka on pääluokista selkeästi suurin. Luokka muodostuu yläluokista työn muutos, tulevaisuuden työelämätaidot ja vaatimukset sekä tulevaisuuden työelämän haasteet. Mahdollisuudet tulevaisuudessa luokka sisältää yläluokat koulutuksen ja työelämän mahdollisuudet ja muut mahdollisuudet. Tulevaisuuteen ohjaaminen on yläluokkien nuorten tulevaisuuden näkymät ja tulevaisuusohjaus muodostama. Eriarvoistuva yhteiskunta sisältää yläluokat rakenteelliset haasteet ja nuorten henkinen jaksaminen.
Main Authors
Format
Theses Master thesis
Published
2021
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105172962Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
License
In CopyrightOpen Access

Share