Lastenkirjallisuuden digitalisoituminen : leikillisyys ja pelillisyys lastenkirjasovelluksissa
Koskimaa, R., & Lahdenperä, L. (2017). Lastenkirjallisuuden digitalisoituminen : leikillisyys ja pelillisyys lastenkirjasovelluksissa. Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti Avain, 2017(3), 74-93. https://journal.fi/avain/article/view/66382
Julkaistu sarjassa
Kirjallisuudentutkimuksen aikakauslehti AvainPäivämäärä
2017Oppiaine
Digitaalinen kulttuuriTekijänoikeudet
© Koskimaa & Lahdenperä, 2017. Rinnakkaistallennettu julkaisijan luvalla.
There is an increasing amount of digital literature for children, which has mainly gone undetected by
literary studies. It is worth noting how many functionalities in digital literature, considered as
novelties not present in print literature, have actually been employed in children’s literature (pop-up
books, books with audio-extensions etc.) for a long time. During the past decade, tablet devices,
especially, have been employed as platforms for children’s digital literature, which takes advantage
of their touch screens, audio-visual capabilities and computing power. These literary apps, as well as
various augmented books, follow many of the traditional traits of children’s literature, but also
provide new solutions rarely used in adult literature.
In our article we look at children’s digital literature emphasizing aspects of play, game and
materiality. We provide an analysis of three literary apps and two augmented books, which are
situated in different positions along the ludo-narrative continuum, emphasizing the playful and
gaming aspects to various degrees in relation to the narrative content. We also look at the material
aspects of these works, especially how they incorporate the bodily user in the reading act. We also
discuss the implications of children’s digital literature for the wider book and reading culture, as it
seems to be approaching digital games and other audio-visual media in some of its aspects.
...
Julkaisija
Kirjallisuudentutkijain SeuraISSN Hae Julkaisufoorumista
1795-3790Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/avain/article/view/66382Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27376231
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pelillisyys sähköisessä itseoppimisessa
Töytäri, Simo-Pekka (2019)Tutkimukseni käsittelee pelillisyyden vaikutusta sähköiseen itseoppimiseen. Sähköinen itseoppiminen tarjoaa merkittäviä mahdollisuuksia oppimisen tehokkaaseen ja kustannustehokkaaseen toteuttamiseen ja mittaamiseen, mutta ... -
Pelastaako pelaaminen matematiikan? : pelillisyys osana kuudennen luokan matematiikan opetusta
Danschu, Pekka; Salminen, Minna (2015)TIIVISTELMÄ Danschu, P. & Salminen, M. 2015. Pelastaako pelaaminen matematiikan? Pelillisyys osana kuudennen luokan matematiikan opetusta. Jyväskylän yliopisto. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu ... -
Kieli, leikki ja pelillisyys kehittymisen välineinä
Laakso, Minna; Nylund, Annette; Kautto, Anna; Kanto, Laura; Tolonen, Anna-Kaisa (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2021) -
Pelillisyys isyyteen valmistautumisen tukena odotusvaiheessa
Koivunen, Suvi (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää odotusaikaisten isien käsityksiä pelillisyydestä osana isyyteen valmistautumista. Pelillisyyttä tutkitaan VauvaPolku-pelin avulla, jossa pelin tarkoituksena on tukea vanhempien ... -
What’s the name of the game? : Historiallinen empatia ja pelillisyys historian opetuksessa
Rautiainen, Matti; Veijola, Anna (Suomen ainedidaktinen tutkimusseura ry., 2019)Historian opetuksen yhteydessä on viimeisten kahden vuosikymmenen aikana puhuttu erityisesti opetuksen suuntaamisesta sisältöjen opettamisesta historian taitojen ja demokraattisena kansalaisena toimimisen suuntaan. Tavoitteet ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.