Pelillisyys isyyteen valmistautumisen tukena odotusvaiheessa
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää odotusaikaisten isien käsityksiä pelillisyydestä osana isyyteen valmistautumista. Pelillisyyttä tutkitaan VauvaPolku-pelin avulla, jossa pelin tarkoituksena on tukea vanhempien kasvua omaan vanhemmuuteensa. Tutkimuksessa selvitetään myös odotusaikaisten isien kehitysideoita VauvaPolku-peliä kohtaan. Tutkimukseen osallistui kuusi miestä ja he olivat iältään 25−40-vuotiaita. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoituna ryhmähaastatteluna sekä kolmena yksilöhaastatteluna. Tutkimus on laadullinen fenomenografinen tutkimus.
Tutkimus osoitti, että VauvaPolku-peliä pidettiin toimivana apuna isyyteen valmistautumisen kannalta. Pelin koettiin helpottavan raskauden sekä lapsen tulon konkretisoitumista, ja näin helpottavan isyyteen valmistautumista. Odotusaikaiset isät uskoivat VauvaPolku-pelin toimivan hyvänä pohjana kumppanin kanssa käytävälle keskustelulle vanhemmuuteen sekä lapseen liittyen. VauvaPolku-pelin kehittämisen kannalta isät toivoivat peliin keinoja, joiden avulla omien ajatusten prosessoiminen olisi helpompaa, kuten tekstikentän, tallennusmahdollisuuden sekä jaa-toiminnon lisäämisen. Peliä voitaisiin kehittää myös mielekkyydeltään ja käytettävyydeltään paremmaksi esimerkiksi luomalla pelistä sovellusversion.
VauvaPolku-peliä on siis perusteltua pelata isyyteen valmistautumisen kannalta. Peliä voidaan lisäksi hyödyntää osana neuvolapalveluita. Peliä pelatessa nousseista ajatuksista voi keskustella ja kysyä itseä askarruttavia kysymyksiä neuvolan hoitohenkilökunnalta. Näin VauvaPolku-peli ja neuvola tukevat toisiaan ja toimivat odotusaikaisten isien apuna ja tukena ennen lapsen syntymää.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Online Game-Based Parental Groups : The Experiences of First-Time Expectant Parents
Kokkinen, Katja; Malinen, Kaisa; Sevon, Eija; Hämäläinen, Raija; Rönkä, Anna (Springer Nature, 2024)Although evidence exists on the use of gamification and serious games in many fields, game-based methods are a relatively new phenomenon in the family services sector. This study focused on the implementation of game-based ... -
CopaGloba – Learning to coparent: A longitudinal data on construction of coparenting in transition to parenthood (focus group interview data of parents in online game-based parental group)
Rönkä, Anna; Kokkinen, Katja; Malinen, Kaisa (Tietoarkisto, 2022)CopaGloba-hankkeessa tutkittiin vanhempien välisen yhteistyön eli yhteisvanhemmuuden kehittymistä ja päivittäisiä muutoksia ja selvitettiin, millä tavalla perhe- ja työpolitiikka, perhepalvelut sekä vallitsevat kulttuuriset ... -
CopaGloba – Learning to coparent: A longitudinal data on construction of coparenting in transition to parenthood
Räikkönen, Eija; Ranta, Minna; Tammelin, Mia; Lindroos, Emmi; Kokkinen, Katja; Kekkonen, Marjatta; Malinen, Kaisa; Kuusiaho, Inka-Liisa; Moilanen, Sanna; Moilanen, Johanna; Rönkä, Anna; Böök, Marja (Tietoarkisto, 2022)CopaGloba-hankkeessa tutkittiin vanhempien välisen yhteistyön eli yhteisvanhemmuuden kehittymistä ja päivittäisiä muutoksia ja selvitettiin, millä tavalla perhe- ja työpolitiikka, perhepalvelut sekä vallitsevat kulttuuriset ... -
Liikunnallisten oppimis- ja viihdepelien hyödyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi
Lietzén, Jaana (2020)Opinnäytetyö tarkastelee, miten liikunnalliset digitaaliset pelit voivat tukea oppimista, liikkumista ja hyvinvointia sekä tarkastellaan mikä pelaajia liikunnallisissa digitaalisissa peleissä motivoi. Tutkimusmenetelmänä ... -
Peruskouluikäisten oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisestä oppimisesta
Uusi-Kartano, Kosti (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista sekä pelillisestä oppimisesta. Tavoitteena oli myös täyttää tutkimuksellista aukkoa, jonka oppilaiden ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.