University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Pelillisyys isyyteen valmistautumisen tukena odotusvaiheessa

Thumbnail
View/Open
442.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Koivunen, Suvi
Date
2020
Discipline
KasvatustiedeEducation
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää odotusaikaisten isien käsityksiä pelillisyydestä osana isyyteen valmistautumista. Pelillisyyttä tutkitaan VauvaPolku-pelin avulla, jossa pelin tarkoituksena on tukea vanhempien kasvua omaan vanhemmuuteensa. Tutkimuksessa selvitetään myös odotusaikaisten isien kehitysideoita VauvaPolku-peliä kohtaan. Tutkimukseen osallistui kuusi miestä ja he olivat iältään 25−40-vuotiaita. Tutkimuksen aineisto kerättiin puolistrukturoituna ryhmähaastatteluna sekä kolmena yksilöhaastatteluna. Tutkimus on laadullinen fenomenografinen tutkimus. Tutkimus osoitti, että VauvaPolku-peliä pidettiin toimivana apuna isyyteen valmistautumisen kannalta. Pelin koettiin helpottavan raskauden sekä lapsen tulon konkretisoitumista, ja näin helpottavan isyyteen valmistautumista. Odotusaikaiset isät uskoivat VauvaPolku-pelin toimivan hyvänä pohjana kumppanin kanssa käytävälle keskustelulle vanhemmuuteen sekä lapseen liittyen. VauvaPolku-pelin kehittämisen kannalta isät toivoivat peliin keinoja, joiden avulla omien ajatusten prosessoiminen olisi helpompaa, kuten tekstikentän, tallennusmahdollisuuden sekä jaa-toiminnon lisäämisen. Peliä voitaisiin kehittää myös mielekkyydeltään ja käytettävyydeltään paremmaksi esimerkiksi luomalla pelistä sovellusversion. VauvaPolku-peliä on siis perusteltua pelata isyyteen valmistautumisen kannalta. Peliä voidaan lisäksi hyödyntää osana neuvolapalveluita. Peliä pelatessa nousseista ajatuksista voi keskustella ja kysyä itseä askarruttavia kysymyksiä neuvolan hoitohenkilökunnalta. Näin VauvaPolku-peli ja neuvola tukevat toisiaan ja toimivat odotusaikaisten isien apuna ja tukena ennen lapsen syntymää. ...
Keywords
digitaaliset oppimispelit pelillinen oppiminen odotusaika isyyteen valmistautuminen pelillisyys tuen saaminen vanhemmuus isyys isät pelillistäminen neuvolat raskaus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202008285667

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • CopaGloba – Learning to coparent: A longitudinal data on construction of coparenting in transition to parenthood 

    Räikkönen, Eija; Ranta, Minna; Tammelin, Mia; Lindroos, Emmi; Kokkinen, Katja; Kekkonen, Marjatta; Malinen, Kaisa; Kuusiaho, Inka-Liisa; Moilanen, Sanna; Moilanen, Johanna; Rönkä, Anna; Böök, Marja (Tietoarkisto, 2023)
    CopaGloba-hankkeessa tutkittiin vanhempien välisen yhteistyön eli yhteisvanhemmuuden kehittymistä ja päivittäisiä muutoksia ja selvitettiin, millä tavalla perhe- ja työpolitiikka, perhepalvelut sekä vallitsevat kulttuuriset ...
  • CopaGloba – Learning to coparent: A longitudinal data on construction of coparenting in transition to parenthood (focus group interview data of parents in online game-based parental group) 

    Rönkä, Anna; Kokkinen, Katja; Malinen, Kaisa (Tietoarkisto, 2023)
    CopaGloba-hankkeessa tutkittiin vanhempien välisen yhteistyön eli yhteisvanhemmuuden kehittymistä ja päivittäisiä muutoksia ja selvitettiin, millä tavalla perhe- ja työpolitiikka, perhepalvelut sekä vallitsevat kulttuuriset ...
  • Liikunnallisten oppimis- ja viihdepelien hyödyt ja haasteet ja digipelaajan motivointi 

    Lietzén, Jaana (2020)
    Opinnäytetyö tarkastelee, miten liikunnalliset digitaaliset pelit voivat tukea oppimista, liikkumista ja hyvinvointia sekä tarkastellaan mikä pelaajia liikunnallisissa digitaalisissa peleissä motivoi. Tutkimusmenetelmänä ...
  • Peruskouluikäisten oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista ja pelillisestä oppimisesta 

    Uusi-Kartano, Kosti (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää oppilaiden näkemyksiä hyvän digitaalisen oppimispelin ominaisuuksista sekä pelillisestä oppimisesta. Tavoitteena oli myös täyttää tutkimuksellista aukkoa, jonka oppilaiden ...
  • Seuraavalle tasolle : digitaaliset pelit ja pelillistäminen pianonsoiton luokkahuoneoppimisessa 

    Nieminen, Reetta (2017)
    Pelillisen oppimisen avulla pyritään lisäämään oppimisen kokemuksellisuutta, mm. uppoutumista, sitoutumista ja flow’ta, joita pelejä pelatessa usein koetaan. Oppimispelien ja pelillistämisen avulla pelien herättämät ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre