Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorHalttunen, Veikko
dc.contributor.authorHämäläinen, Antti
dc.date.accessioned2017-11-20T11:38:57Z
dc.date.available2017-11-20T11:38:57Z
dc.date.issued2017
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55933
dc.description.abstractPelillistäminen on ollut nuoresta iästään huolimatta suuren huomion kohteena niin akateemisessa maailmassa kuin monella muullakin sektorilla. Sitä on hyödynnetty useilla eri aloilla, kuten opetuksessa, markkinoinnissa ja hyvinvoinnissa. Pelillistämistä on tutkittu paljon, mutta suurin osa tehdystä tutkimuksesta on käsitellyt pelillistämistä ainoastaan yksinkertaisten pelielementtien, kuten pisteiden ja ansiomerkkien hyödyntämisen muodossa. Tutkielmassa pyrittiin selvittämään, miten pelillistämistä on hyödynnetty erilaisissa ympäristöissä sekä millainen pelillistäminen on vaikuttanut parhaiten siihen, kuinka käyttäjät sitoutuvat erilaisiin digitaalisiin palveluihin. Tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, jonka tarkoituksena oli tutkia ja analysoida aiempaa aiheesta tehtyä tutkimusta. Tutkielmassa määritellään pelillistäminen, esitellään käytännön esimerkkejä sekä tarkastellaan, kuinka pelillistäminen on vaikuttanut käyttäjien sitoutumiseen digitaalisissa palveluissa. Sitoutumista tarkastellaan käyttäytymisteorioiden avulla hyödyntäen myös motivaation käsitettä. Tutkielmassa todetaan, että pelillistämisen tehokkuus riippuu vahvasti sen käyttökohteesta. Yksinkertainen pelillistäminen on usein toimivaa, mutta siihen voi liittyä ongelmia. Pelillistettäessä digitaalisia palveluita on huomioitava lukuisia eri asioita, kuten käyttäjien motiivit ja pelielementtien merkityksellinen hyödyntäminen.fi
dc.description.abstractThe effect of gamification on user engagement in digital services. Despite its young age, gamification has gathered considerable attention within the academics and also in many other sectors. Gamification has been utilized in many different fields like education, marketing and welfare. Many scholars have researched gamification, but overall the research has been shallow. Most of the research has studied gamification based on simple game elements like points and badges. The goal of this thesis was to find out how gamification has been used in different environments and what kind of gamification has been the most efficient in engaging users to digital services. In this literature review we explore and analyze preceding research based on the topic. The thesis defines gamification, gives practical examples and explores how gamification has affected user engagement in digital services. Engagement is defined using behavior theories and the definition of motivation. In this thesis we find out that the efficiency of gamification depends strongly on the context. Simple gamification has worked in many cases, but there are issues. When gamifying digital services, many different things like user motivation and meaningful use of different game elements have to be considered.en
dc.format.extent30
dc.language.isofin
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.subject.otherpalvelut
dc.subject.otherpelillistäminen
dc.subject.othermotivointi
dc.subject.othersitoutuminen
dc.subject.othergamification
dc.subject.othergame elements
dc.subject.othermotivation
dc.subject.otherengagement
dc.titlePelillistämisen vaikutus käyttäjän sitoutumiseen digitaalisissa palveluissa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201711204304
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.date.updated2017-11-20T11:38:57Z
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.en
dc.rights.accessrightsAineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.fi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot