Pelillistämisen vaikutus motivaatioon
Pelillistämisen implementointia erilaisiin sovelluksiin ja aktiviteetteihin on viimevuosina alettu hyödyntämään lisääntyvissä määrin. Tässä kirjallisuuskatsauksessa tutkitaan mitä pelillistäminen terminä tarkoittaa, analysoidaan pelien psykologisesti vaikuttavia tekijöitä sekä tarkastellaan, kuinka pelillistämisellä voidaan vaikuttaa ihmisten motivaatioon. Lopuksi tutkitaan, millä tavalla pelillistämistä sovelletaan nykypäivänä ja mitä tulisi ottaa huomioon tulevia tutkimuksia tehdessä. The implementation of gamification into different types of applications and activities has been popularized in recent years. This study will clarify what gamification means as a term, analyze psychological factors that are linked to games and inspect how gamification affects people’s motivation. Finally, the study examines how gamification is applied today and what kind of issues should be considered in future studies.
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5358]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Pelillistämisen vaikutus oppilaiden opiskelumotivaatioon ja oppimiseen biologian lukio-opetuksessa
Auerniitty, Aarni (2019)Tietokone- ja konsolipelit ovat hyvin suosittuja nuorten keskuudessa. Siten elektronisten pelien sisällyttäminen opetukseen tuntuu luontevalta. Pelien on todettu hyödyttävän monien eri-ikäisten oppilaiden oppimista ja ... -
Digitaalisen ohjauksen ja sen elementtien vaikutus inaktiivisen liikkujan liikuntakäyttäytymiseen ja -motivaatioon
Rinne, Petriina (2018)Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia digitaalisen ohjauksen vaikutusta inaktiivisen henkilön liikuntakäyttäytymiseen ja –motivaatioon. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, voiko digitaalinen ohjaus ylipäätään vaikuttaa ... -
Liikuntateknologian vaikutus liikunnalliseen motivaatioon
Mengüs, Selim (2024)Tutkielmassa tarkastellaan liikuntateknologiaa, motivaatiota ja kuinka liikuntateknologia vaikuttaa liikunnalliseen motivaatioon. Liikunnallisten informaatioteknologioiden suosio on viimeisten vuosikymmenten aikana ollut ... -
Pelillistämisen vaikutus motivaatioon
Takala, Niko (2015)Tässä työssä tehdään kirjallisuuskatsaus pelillistämisestä tehtyihin tutkimuksiin, artikkeleihin ja aihetta käsitteleviin verkkosivuihin. Pääaiheena on pelillistämisen vaikutus yksilön motivaatioon. Tavoitteena on tutkia, ... -
Digitaalisten mielenterveysinterventioiden käytön motivointi pelillistämisen avulla
Höykinpuro, Jussi-Matti (2024)Digitaalisilla mielenterveysinterventioilla on tutkittu olevan kyky lievittää mielenterveydellisiä ongelmia, mutta niiden käyttöön sitoutuminen on jättänyt toivomisen varaa. Pelillistäminen voi tyydyttää psykologisia ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.