Kirjallisuuskatsaus kuluttajien brändisitoutumisesta sosiaalisessa mediassa
Liiketoimintaympäristö on muuttunut valtavasti viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Kuluttajilla on entistä enemmän valtaa yrityksiä kohtaan ja sosiaalinen median on muuttanut tapaa, jolla yritykset voivat olla vuorovaikutuksessa sidosryhmiensä kanssa. Kiristyneen kilpailun vuoksi yritykset ovat alkaneet kiinnittää yhä enemmän huomiota kuluttajien sitouttamiseen. Useille yrityksille on kuitenkin epäselvää, mikä on sosiaalisen median rooli kuluttajien sitouttamisessa.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää aikaisemman akateemisen tutkimuksen pohjalta, mitkä tekijät ovat yhteydessä kuluttajien brändisitoutumisen syntymiseen sosiaalisessa mediassa, ja miten yritykset voivat omalla toiminnallaan pyrkiä vaikuttamaan siihen. Tutkimus toteutettiin integroituna kirjallisuuskatsauksena. Aineisto koostui 15 vertaisarvioidusta tutkimusartikkelista ja se analysoitiin laadullisen sisällönanalyysin keinoin.
Tutkimusartikkeleista saatujen tulosten perusteella kuluttajien henkilökohtaiset piirteet ovat yhteydessä brändisitoutumisen syntymiseen sosiaalisessa mediassa. Lisäksi brändilähtöisillä tekijöillä kuten brändijulkaisuiden sisällöillä on merkitystä. Tuloksista ilmenee, että yritysten on lähestyttävä sosiaalista mediaa asiakaspalvelukanavana sitouttaakseen kuluttajia. Kuluttajien kanssa on oltava jatkuvassa vuorovaikutuksessa, ja heitä on rohkaistava luomaan käyttäjälähtöistä brändisisältöä. Kokonaisuudessaan tutkimustuloksista on tehtävissä se johtopäätös, että yritysten on mahdollista omalla toiminnallaan vaikuttaa kuluttajien brändisitoutumisen syntymiseen. Sitoutumisen käsitteen ymmärtäminen sosiaalisen median kontekstissa on kuitenkin vielä hajanaista.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Sosiaalisessa mediassa tapahtuvan finanssimainonnan rooli kuluttajien kokemukseen riskistä
Ajanko, Maisa (2023)Sosiaalinen media kasvattaa suosiotaan jatkuvasti niin kuluttajien, kuin yritystenkin keskuudessa ja sosiaalisen median käyttäjiä on jo lähes 60 % maailman väestöstä. Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille mahdollisuuden ... -
Vuorovaikutteisuus sosiaalisessa mediassa : sosiaalisen median käsiteanalyysia
Erkkola, Jussi-Pekka (2009)Sosiaalisesta mediasta on puhuttu ja kirjoitettu viime vuosina paljon. Akateemisissa piireissä käsitteeseen ei kuitenkaan olla perehdytty kovinkaan syvällisesti. Yleisyydestään huolimatta sosiaalisen median käsitteen ... -
Brändinhallinta sosiaalisessa mediassa
Tukiainen, Milla (2020)Kandidaatintutkielma perehtyy brändinhallintaan sosiaalisessa mediassa. Tutkielmassa käydään läpi brändiin ja sosiaaliseen mediaan liittyvät käsitteet ja perehdytään sosiaalisen median vaikutuksiin brändinhallinnassa. ... -
Kuluttajan sitoutumisen muodostuminen sosiaalisessa mediassa ja vaikutukset brändille
Saarihuhta, Sauli (2023)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, miten kuluttajan sitoutuminen sosiaalisessa mediassa syntyy ja millaisia vaikutuksia sillä on brändille. Kuluttajien sitoutuminen on eri muodoissaan yrityksille tärkeä voimavara, joka ... -
Parasosiaaliset suhteet sosiaalisessa mediassa
Reinikainen, Hanna (ProCom ry, 2019)Sosiaalinen media tarjoaa brändeille ja organisaatioille parhaimmillaan runsaasti mahdollisuuksia vuorovaikutukseen ja jopa pitkäaikaisten suhteiden rakentamiseen kuluttajien ja sidosryhmien kanssa. Reaaliaikainen ja avoin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.