University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Sosiaalisessa mediassa tapahtuvan finanssimainonnan rooli kuluttajien kokemukseen riskistä

Thumbnail
View/Open
687.1 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Ajanko, Maisa
Date
2023
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Sosiaalinen media kasvattaa suosiotaan jatkuvasti niin kuluttajien, kuin yritystenkin keskuudessa ja sosiaalisen median käyttäjiä on jo lähes 60 % maailman väestöstä. Sosiaalinen media tarjoaa yrityksille mahdollisuuden vaikuttaa kuluttajiin. Sijoitustuotteita ostaessa korostuu erityisesti taloudelliset riskit ja epävarmuus ostopäätöksen jälkeisestä ajasta. Riskin kokemus on kuluttajalle aina subjektiivinen ja sosiaalisen median alustoilla tätä riskiä voidaan vähentää esimerkiksi parantamalla luottamusta alustaa kohtaan. Tässä laadullisessa pro gradu-tutkielmassa tutkittiin sosiaalisessa mediassa tapahtuvan sisältömarkkinoinnin vaikutuksia kuluttajien kokemukseen riskistä finanssikontekstissa. Tutkielmassa tutkittiin myös eroja luottamuksen näkökulmasta yritysten ja kuluttajien tuottaman sisällön välillä. Tutkimusongelmia lähdettiin ratkaisemaan kahdeksan puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla. Haastateltavat olivat aktiivisia sijoittajia ja sosiaalisen median käyttäjiä. Haastatteluista kertyi aineistoa noin 40 sivun verran. Tulokset osoittavat, että sosiaalisessa mediassa tapahtuvalla sisältömarkkinoinnilla on vaikutusta kuluttajien kokemukseen riskistä. Tätä riskin tunnetta voidaan vähentää tuottamalla ajankohtaista ja faktoihin perustuvaa sisältöä. Tulosten mukaan tässä kontekstissa yritysten tuottama sisältö koetaan lähtökohtaisesti luotettavampana, joka osaltaan vähentää riskin kokemusta. Toisaalta taas myös yksittäisen kuluttajien tuottama sisältö voidaan kokea luotettavana, jos kuluttaja luottaa tämän sisällöntuottajan ammattimaisuuteen. Sosiaalisen median sisältöjen tulisi olla tiiviitä ja neutraaliin sävyyn tuotettuja. Niiden tulisi keskittyä tarjoamaan kuluttajille uutta informaatiota selkeällä tyylillä. ...
Keywords
sosiaalinen media markkinointi kuluttajat digitaalinen markkinointi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202306073582

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [25573]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kirjallisuuskatsaus kuluttajien brändisitoutumisesta sosiaalisessa mediassa 

    Liimatainen, Iia (2017)
    Liiketoimintaympäristö on muuttunut valtavasti viimeisen parinkymmenen vuoden aikana. Kuluttajilla on entistä enemmän valtaa yrityksiä kohtaan ja sosiaalinen median on muuttanut tapaa, jolla yritykset voivat olla ...
  • Brändinhallinta sosiaalisessa mediassa 

    Tukiainen, Milla (2020)
    Kandidaatintutkielma perehtyy brändinhallintaan sosiaalisessa mediassa. Tutkielmassa käydään läpi brändiin ja sosiaaliseen mediaan liittyvät käsitteet ja perehdytään sosiaalisen median vaikutuksiin brändinhallinnassa. ...
  • Syyt yksityisyydestä luopumiseen sosiaalisessa mediassa : hyödyt ja haitat 

    Myntti, Aleksi (2018)
    Tämän tutkielma tutkii syitä siihen, miksi sosiaalisen median palvelun käyttäjä luopuu yksityisyydestään julkaisemalla omia henkilökohtaisia tietojaan muun muassa palveluntarjoajan analysoitavaksi ja muiden käyttäjien ...
  • Fomo-kuluttaminen nuorten kuluttajien keskuudessa sosiaalisen median kontekstissa 

    Hakkarainen, Lotta (2023)
    ’Fear of missing out’ eli ‘fomo’ on tunnettu ilmiö erityisesti nuorten keskuudessa. Merkittävä fomo-käsitteeseen liittyvä tekijä on sosiaalinen media, joka on myös merkittävä markkinointikanava, jossa tavoitetaan erityisesti ...
  • Millaisia ansaintamalleja henkilöbrändäys mahdollistaa sosiaalisessa mediassa 

    Manninen, Sofia (2020)
    Sosiaalinen media on kehittänyt yritysten ansaintamalleja, muuttanut strategioita ja luonut uusia liiketoimintamalleja. Teknologisen kehityksen mahdollistamat, uudet ansaintamallit ovat mielenkiintoisia, koska ne haastavat ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre