Parasosiaaliset suhteet sosiaalisessa mediassa

Abstract
Sosiaalinen media tarjoaa brändeille ja organisaatioille parhaimmillaan runsaasti mahdollisuuksia vuorovaikutukseen ja jopa pitkäaikaisten suhteiden rakentamiseen kuluttajien ja sidosryhmien kanssa. Reaaliaikainen ja avoin keskustelu esimerkiksi brändin edustajan kanssa voi viedä kuluttajan käsitystä brändistä myönteisempään suuntaan, myös mahdollisessa kriisitilanteessa. Haasteena on kuitenkin usein sidosryhmien ja kuluttajien aito osallistaminen ja sitouttaminen. Brändi- tai organisaatiotilin takaa voi olla vaikeaa kohdata kuluttajia ja sidosryhmiä luontevasti, etenkin kun luottamus sosiaalisessa mediassa kohdistuu usein yksittäisiin asiantuntijoihin sekä vertaisiksi koettuihin henkilöihin. Parasosiaalisen suhteen eli kuvitellun kasvokkaissuhteen esimerkiksi julkkiksen, some-vaikuttajan tai brändin edustajan kanssa on todettu lisäävän sitoutumista ja vetävän yleisöjä takaisin sisältöjen pariin. Tässä artikkelissa tarkastellaan parasosiaalisia suhteita sosiaalisessa mediassa. Brändit ja organisaatiot voivat hyötyä niistä, mutta samalla ne voivat tuottaa kärjistyneitä mielikuvia suhteiden kohteina olevista ihmisistä ja edistää pahimmillaan verkkokiusaamista.
Main Author
Format
Books Book part
Published
2019
Series
Subjects
Publication in research information system
Publisher
ProCom ry
Original source
http://hdl.handle.net/10138/302465
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201912185409Use this for linking
Parent publication ISBN
978-952-68576-2-6
Review status
Peer reviewed
ISSN
2343-4090
DOI
https://doi.org/10.31885/2019.00008
Language
Finnish
Published in
ProComma Academic
Is part of publication
Osallistava viestintä
Citation
  • Reinikainen, H. (2019). Parasosiaaliset suhteet sosiaalisessa mediassa. In V. Luoma-Aho, & K. Pekkala (Eds.), Osallistava viestintä (pp. 102-115). ProCom ry. ProComma Academic, 2019. http://hdl.handle.net/10138/302465
License
CC BY 4.0Open Access
Funder(s)
Research Council of Finland
Funding program(s)
Academy Programme, AoF
Akatemiaohjelma, SA
Research Council of Finland
Additional information about funding
Suomen Akatemia 320373 (#Agents)
Copyright© Kirjoittaja & ProCom - Viestinnän ammattilaiset ry. 2019

Share