dc.contributor.author | Joutsenlahti, Jorma | |
dc.contributor.author | Perkkilä, Päivi | |
dc.contributor.author | Tossavainen, Timo | |
dc.date.accessioned | 2017-11-17T12:20:53Z | |
dc.date.available | 2017-11-17T12:20:53Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Joutsenlahti, J., Perkkilä, P., & Tossavainen, T. (2017). Näytteitä murtoluvun käsitteestä eri aikakausien oppikirjoissa. In <i>Proceedings of the annual FMSERA symposium 2016</i> (pp. 99-109). Finnish Mathematics and Science Education Research Association (FMSERA). Proceedings of the FMSERA annual symposium. <a href="https://journal.fi/fmsera/article/view/60904" target="_blank">https://journal.fi/fmsera/article/view/60904</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_27355590 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/55915 | |
dc.description.abstract | Tässä artikkelissa kartoitamme sitä, miten murtoluvun käsitettä on opetettu eräissä
1800–2000-lukujen alaluokkien oppikirjoissa, ja millaisia murtoluvun käsitekuvia tarkasteluun
valituista oppikirjoista välittyy. Osoittautuu, että murtolukua on käsitelty monipuolisesti
ja eri tavoin jo 1800-luvun oppikirjoissa ja osa näistä käsittelytavoista on
edelleen käytössä. Uuden matematiikan kirjoissa korostuu jonkin verran konseptuaalinen
ajattelu, muuten murtolukujen käsittelyä hallitsee laskemisen näkökulma. | |
dc.language.iso | eng | |
dc.publisher | Finnish Mathematics and Science Education Research Association (FMSERA) | |
dc.relation.ispartof | Proceedings of the annual FMSERA symposium 2016 | |
dc.relation.ispartofseries | Proceedings of the FMSERA annual symposium | |
dc.relation.uri | https://journal.fi/fmsera/article/view/60904 | |
dc.subject.other | murtoluvut | |
dc.subject.other | käsitteet | |
dc.subject.other | matematiikka | |
dc.subject.other | oppikirjat | |
dc.title | Näytteitä murtoluvun käsitteestä eri aikakausien oppikirjoissa | |
dc.type | conference paper | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201711154255 | |
dc.contributor.laitos | Kokkolan yliopistokeskus Chydenius | fi |
dc.contributor.laitos | Kokkola University Consortium Chydenius | en |
dc.contributor.oppiaine | Kasvatustieteiden yksikkö | fi |
dc.contributor.oppiaine | The Unit of Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/ConferencePaper | |
dc.date.updated | 2017-11-15T10:15:04Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_5794 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 99-109 | |
dc.relation.issn | 2489-4583 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat, 2017. Tämä on avoin artikkeli, joka on julkaistu Creative Commons -lisenssillä. | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | conferenceObject | |
dc.relation.conference | Finnish Mathematics and Science Education Research Association annual symposium | |
dc.subject.yso | murtoluvut | |
dc.subject.yso | käsitteet | |
dc.subject.yso | matematiikka | |
dc.subject.yso | oppikirjat | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p19541 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p2267 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3160 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p159 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/ | |
dc.type.okm | A4 | |