University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Kumpi on suurempi, puolet kolmasosasta vai kolmasosan puolikas?" : murtolukukäsitteen opettaminen kolmessa kolmannen luokan oppikirjassa

Thumbnail
View/Open
1.1Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Mäki, Nella |
Vihelä, Elina
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Kolmannella luokalla matematiikan opetuksessa uusien käsitteiden ja sisällön määrä kasvaa alkuopetukseen nähden. Murtoluvun käsite on yksi näistä opetettavista asioista. Tämän tutkielman tarkoituksena on vertailla murtolukukäsitteen opetusta kolmessa eri kolmannen luokan matematiikan oppikirjassa. Aineistona käytettiin kolmea matematiikan kolmannen luokan oppikirjaa, joista kaksi on matematiikan opetuksessa yleisesti käytettyjä kirjoja (Kymppi 3 kevät ja Tuhattaituri 3b) sekä yhtä unkarilaiseen Varga-Neményi –opetusmenetelmään perustuvaa kolmannen luokan matematiikan oppikirjaa (Matematiikkaa 3b). Tutkielman teoriaosuudessa kuvataan tutkimuksen taustatekijöitä, kuten oppikirjan roolia matematiikan opetuksessa sekä oppimiskäsitystä. Lisäksi teoriassa kuvataan matemaattisten taitojen kehitystä ja käsitteen opettamista. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teoriaohjaavaa sisällönanalyysiä. Tutkimuskysymysten pohjalta syntyi kolme pääkategoriaa ja niitä täydentämään kolme alakategoriaa, jotka kirjattiin taulukoiksi. Syntyneet taulukot tiivistettiin käsiteluokiksi, jotka kirjoitettiin auki tulososiossa. Tutkimuksen tuloksina voidaan todeta, että perinteisten oppikirjojen opetustapa on pääosin määritelmälähtöistä. Varga-Neményi -opetusmenetelmään perustuvassa oppikirjassa opetustapa puolestaan oli realistinen ja ongelmalähtöinen. Vaikka matematiikan opetuksessa käytettäisiin tässä tutkielmassa mukana olleita, yleisesti käytössä olevia oppikirjoja, voi opettaja omilla ratkaisuillaan muuttaa matematiikan opetustapaa realistiseen ja ongelmalähtöiseen suuntaan. ...
Keywords
murtolukukäsite oppikirjavertailu opetustapa matematiikka oppikirjat opetus murtoluvut matemaattiset taidot
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201909134152

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23381]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Murtoluvun oppimisen ja opettamisen eteneminen Hei! nyt lasketaan -kirjasarjassa 

    Ruotsalainen, Laura; Siekkinen, Saila (2002)
  • Piilo-opetussuunnitelma sukupuolinäkökulmasta kolmannen luokan matematiikan oppikirjoissa 

    Kallio, Elina; Rehn, Maija (2003)
  • Opetussuunnitelma, oppikirjat ja oppimistulokset : seitsemännen luokan matematiikan osaaminen arvioitavana 

    Törnroos, Jukka (Jyväskylän yliopisto, 2004)
  • Matemaattisen ongelmanratkaisutaidon opettaminen peruskoulussa : ongelmanratkaisukurssin kehittäminen ja arviointi 

    Leppäaho, Henry (Jyväskylän yliopisto, 2007)
    Henry Leppäaho selvitti tutkimuksessaan, kuinka oppilaiden ongelmanratkaisutaitoa voidaan kehittää peruskoulussa. Pelkästään ongelmanratkaisustrategioiden opettaminen auttaa vain vähän itse ongelmanratkaisukykyä. Strategioiden ...
  • Alakoulun 6. luokan oppilaiden kognitiiviset taidot sähköopin simulaatioharjoituksissa 

    Kärkkäinen, Käpy-Maaria (2014)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre