Näytteitä murtoluvun käsitteestä eri aikakausien oppikirjoissa
Joutsenlahti, J., Perkkilä, P., & Tossavainen, T. (2017). Näytteitä murtoluvun käsitteestä eri aikakausien oppikirjoissa. In Proceedings of the annual FMSERA symposium 2016 (pp. 99-109). Finnish Mathematics and Science Education Research Association (FMSERA). Proceedings of the FMSERA annual symposium. https://journal.fi/fmsera/article/view/60904
Julkaistu sarjassa
Proceedings of the FMSERA annual symposiumPäivämäärä
2017Tekijänoikeudet
© Kirjoittajat, 2017. Tämä on avoin artikkeli, joka on julkaistu Creative Commons -lisenssillä.
Tässä artikkelissa kartoitamme sitä, miten murtoluvun käsitettä on opetettu eräissä
1800–2000-lukujen alaluokkien oppikirjoissa, ja millaisia murtoluvun käsitekuvia tarkasteluun
valituista oppikirjoista välittyy. Osoittautuu, että murtolukua on käsitelty monipuolisesti
ja eri tavoin jo 1800-luvun oppikirjoissa ja osa näistä käsittelytavoista on
edelleen käytössä. Uuden matematiikan kirjoissa korostuu jonkin verran konseptuaalinen
ajattelu, muuten murtolukujen käsittelyä hallitsee laskemisen näkökulma.
Julkaisija
Finnish Mathematics and Science Education Research Association (FMSERA)Konferenssi
Finnish Mathematics and Science Education Research Association annual symposiumKuuluu julkaisuun
Proceedings of the annual FMSERA symposium 2016ISSN Hae Julkaisufoorumista
2489-4583Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/fmsera/article/view/60904Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27355590
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on © Kirjoittajat, 2017. Tämä on avoin artikkeli, joka on julkaistu Creative Commons -lisenssillä.
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
"Kumpi on suurempi, puolet kolmasosasta vai kolmasosan puolikas?" : murtolukukäsitteen opettaminen kolmessa kolmannen luokan oppikirjassa
Mäki, Nella; Vihelä, Elina (2019)Kolmannella luokalla matematiikan opetuksessa uusien käsitteiden ja sisällön määrä kasvaa alkuopetukseen nähden. Murtoluvun käsite on yksi näistä opetettavista asioista. Tämän tutkielman tarkoituksena on vertailla ... -
Murtoluvun oppimisen ja opettamisen eteneminen Hei! nyt lasketaan -kirjasarjassa
Ruotsalainen, Laura; Siekkinen, Saila (2002) -
Sanallisten tehtävien kompleksisuuden rakentuminen 6. ja 7. luokan matematiikan oppikirjoissa
Niutanen, Veera (2020)Tässä tutkielmassa tarkastelen 6. ja 7. luokan matematiikan oppikirjojen sanallisia tehtäviä ja niiden kompleksisuuden rakentumista virketasolla. Tutkimus kuuluu oppikirjatutkimuksen ja tekstintutkimuksen tutkimuskentille, ... -
"Kokeilen, kuinka paljon on metri." : pituuden mittaaminen Varga-Neményi -oppikirjoissa ja opettajan oppaissa vuosiluokilla 1-4
Ohra-aho, Jaana (2021)Pro gradu -tutkimuksessani tarkoituksena oli selvittää, millaisin menetelmin pituuden mittaamisen taitoja harjoitellaan ja kartutetaan Varga-Neményi -menetelmässä vuosiluokkien 1–4 Matematiikkaa -oppilaan kirjoissa ja ... -
Piilo-opetussuunnitelma sukupuolinäkökulmasta kolmannen luokan matematiikan oppikirjoissa
Kallio, Elina; Rehn, Maija (2003)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.