Näytteitä murtoluvun käsitteestä eri aikakausien oppikirjoissa
Joutsenlahti, J., Perkkilä, P., & Tossavainen, T. (2017). Näytteitä murtoluvun käsitteestä eri aikakausien oppikirjoissa. In Proceedings of the annual FMSERA symposium 2016 (pp. 99-109). Finnish Mathematics and Science Education Research Association (FMSERA). Proceedings of the FMSERA annual symposium. https://journal.fi/fmsera/article/view/60904
Published in
Proceedings of the FMSERA annual symposiumDate
2017Copyright
© Kirjoittajat, 2017. Tämä on avoin artikkeli, joka on julkaistu Creative Commons -lisenssillä.
Tässä artikkelissa kartoitamme sitä, miten murtoluvun käsitettä on opetettu eräissä
1800–2000-lukujen alaluokkien oppikirjoissa, ja millaisia murtoluvun käsitekuvia tarkasteluun
valituista oppikirjoista välittyy. Osoittautuu, että murtolukua on käsitelty monipuolisesti
ja eri tavoin jo 1800-luvun oppikirjoissa ja osa näistä käsittelytavoista on
edelleen käytössä. Uuden matematiikan kirjoissa korostuu jonkin verran konseptuaalinen
ajattelu, muuten murtolukujen käsittelyä hallitsee laskemisen näkökulma.
Publisher
Finnish Mathematics and Science Education Research Association (FMSERA)Conference
Finnish Mathematics and Science Education Research Association annual symposiumIs part of publication
Proceedings of the annual FMSERA symposium 2016ISSN Search the Publication Forum
2489-4583Keywords
Original source
https://journal.fi/fmsera/article/view/60904Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/27355590
Metadata
Show full item recordCollections
License
Except where otherwise noted, this item's license is described as © Kirjoittajat, 2017. Tämä on avoin artikkeli, joka on julkaistu Creative Commons -lisenssillä.
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Kumpi on suurempi, puolet kolmasosasta vai kolmasosan puolikas?" : murtolukukäsitteen opettaminen kolmessa kolmannen luokan oppikirjassa
Mäki, Nella; Vihelä, Elina (2019)Kolmannella luokalla matematiikan opetuksessa uusien käsitteiden ja sisällön määrä kasvaa alkuopetukseen nähden. Murtoluvun käsite on yksi näistä opetettavista asioista. Tämän tutkielman tarkoituksena on vertailla ... -
Murtoluvun oppimisen ja opettamisen eteneminen Hei! nyt lasketaan -kirjasarjassa
Ruotsalainen, Laura; Siekkinen, Saila (2002) -
Sanallisten tehtävien kompleksisuuden rakentuminen 6. ja 7. luokan matematiikan oppikirjoissa
Niutanen, Veera (2020)Tässä tutkielmassa tarkastelen 6. ja 7. luokan matematiikan oppikirjojen sanallisia tehtäviä ja niiden kompleksisuuden rakentumista virketasolla. Tutkimus kuuluu oppikirjatutkimuksen ja tekstintutkimuksen tutkimuskentille, ... -
"Kokeilen, kuinka paljon on metri." : pituuden mittaaminen Varga-Neményi -oppikirjoissa ja opettajan oppaissa vuosiluokilla 1-4
Ohra-aho, Jaana (2021)Pro gradu -tutkimuksessani tarkoituksena oli selvittää, millaisin menetelmin pituuden mittaamisen taitoja harjoitellaan ja kartutetaan Varga-Neményi -menetelmässä vuosiluokkien 1–4 Matematiikkaa -oppilaan kirjoissa ja ... -
Piilo-opetussuunnitelma sukupuolinäkökulmasta kolmannen luokan matematiikan oppikirjoissa
Kallio, Elina; Rehn, Maija (2003)